WIOSNA NA WSI 

06.04.2021r. – 09.04.2021r.

12.04.2021r. – 16.04.2021r

LOGOPEDIA NA WESOŁO:

(Poniżej link filmiku do zabawa oddechowych i
artykulacyjnych). Zabawy dla dzieci młodszych. Zabawy artykulacyjne ćwiczymy codziennie przez cały tydzień od 5-10 minut.

Życzę miłej zabawy!

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
Demonstracja prawidłowego wykonania ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie.
Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

Zabawa logopedyczna W zagrodzie Małgosi – bajeczka ortofoniczna
Rodzic czyta treść bajeczki, a dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.
Co to za zwierzę? – zabawa słuchowo-naśladowcza.

Dziecko słucha odgłosów zwierząt wiejskich naśladowanych przez rodzica. Następnie rozpoznaje je i wyszukuje na obrazkach. Następuje zamiana ról, dziecko naśladuje, a rodzic wybiera.


Zabawę dźwiękonaśladowczą przy piosence dla dzieci – Odgłosy zwierząt – „Zwierzęta” – dziecko bawiąc się przy tej piosence rozwija mowę oraz słuch. Przy powtórce niech dziecko spróbuje powtarzać dźwięki bez podglądania obrazków na filmiku. (tu zamieściłam link do piosenki z dźwiękami):

„Jakie to zwierzę?” – ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – dziecko ma tu za zadanie połączyć linią obrazek zwierzęcia z jego cieniem (Katra pracy do wykonania zadania poniżej). Po wykonaniu zadania dziecko mówi, jakie połączyło zwierzęta ze swoim cieniem. Nazwy tych zwierząt dzieli na sylaby np. ku-ra, kro-wa

Kaczki – zabawa rytmiczno-ruchowa.
Dzieci w parach idą po okręgu i odpowiednio do słów, przystając przy tym, tupią nogą (w podanym rytmie).

Jak to miło być kaczuszką, machać sobie prawą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie, prawą nóżką tupać sobie.
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup.
Idzie kaczka nieboraczka, śmiesznie człapie w luźnych laczkach.
Za tą kaczką druga kaczka, idzie kaczek cała paczka.
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie lewą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie, lewą nóżką tupać sobie.
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup.

https://drive.google.com/file/d/1J-FyZUb8TjOwjRzTJlbweK-d0t2rjFk3/view?fbclid=IwAR3YG1lxKIhyXg-pHc5EP6NRjLbTHKXdsjx-0RNexyoaV6W1Sol22JvYtiE

PROPOZYCJE PRZYKŁADOWYCH WIERSZYKÓW DŹWIĘKONAŚLADOWCZYCH

Zwierzęce gadanie J. Beszczyński
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie mają głosu!
Co słychać na wsi? W. Chotomska
Co słychać? Zależy – gdzie.
Na łące słychać: Kle, kle!
Na polu: Ku – ku, ku – ku!
Przed kurnikiem: Kukuryku!
Ko – ko – ko – ko – ko! – w kurniku.
Koło budy słychać: Hau, hau!
A na progu: Miau…
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu!


Co kotek miał? M. Kownacka
Mały Jasio kotka przy kominku spotkał.
Ukłonił się kapeluszem.
Porozmawiać z kotkiem muszę:
 Miał kotek siostrę?
 Miau!
 Miał kotek pazurki ostre?
 Miau!
 Miał kotek mamę i tatę?
 Miau!
 Miał kotek na grzbiecie łatę?
 Miau!
I tak sobie przez godzinkę
rozmawiali przed kominkiem.

Odgłosy
Jedzie pociąg – fu, fu, fu
Trąbi trąbka – tru, tu, tu
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum
Konik człapie – człap, człap, człap
Woda z kranu – kap, kap, kap
Mucha bzyczy – bzy, bzy, bzy
A wąż syczy – ssssss
Baran beczy – be, be, be
A owieczki – me, me, me

Kukułka W. Chotomska
Kukułka, jak to kukułki,
Chciała z kimś kukać do spółki.
Kot siedział na płocie.
 Kukaj ze mną kocie!

Kot zamiauczał: miau – miau – miau!
Pies się w budzie zdrzemnął.
 Kukaj piesku ze mną!
Pies zaszczekał: hau – hau – hau!
Martwi się kukułka:
 Nikt nie chce zakukać…
Może i dla dzieci
To za trudna sztuka?

ZABAWY Z GŁOSKAMI

https://drive.google.com/file/d/1unQqIxmdPmNGqJrOjK707eUrJSxj_X4c/view?fbclid=IwAR32Foh1IUSUAtOJ1-yJ5Hx1UnblnVH4NtUeAgfN1aM–bYOWatnDf-I5Jo

NAJTRUDNIEJSZA GŁOSKA „R” W MOWIE DZIECIĘCEJ?! ĆWICZENIA

https://drive.google.com/file/d/17s-w078tInmR-YR8fshvXLW4t4sxQtMe/view?fbclid=IwAR3TFPQH_5u5Afa7Dkbih6vnAfT3-9GiyRzX7sKqyMP5Fm5zrMMcLIIv3-o

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla każdego dziecka. R. rozdaje dzieciom lusterka. Demonstruje prawidłowe wykonanie
ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
• Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
• Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy
podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są
szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
• Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
• Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy
szeroko otwartej jamie ustnej.
• Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
• Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
• Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony:
raz z jednej, raz z drugiej strony.
• Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do
drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.


Ćwiczenia oddechowe Jajka.
Jajka wycięte z papieru, słomki. R. prosi, aby dzieci podchodziły kolejno do miejsca, gdzie są zgromadzone papierowe jajka, i przenosiły je w inne (np. wskazane przez niego) miejsca za pomocą
słomek.


Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Marsz dla wiosny.
R. prezentuje wiersz i pyta dzieci: Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? W jaki sposób to robiły?
Powtarza  wiersz, a dzieci za nim fragment:
Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Idzie gąska po podwórku.
Za nią gąski – jak po sznurku.
Idą zgodnie i gęgają,
za swą mamą powtarzają.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?

Mama gąska zagęgała,
bo przywitać wiosnę chciała.
Małe gąski też gęgały,
wiosnę także witać chciały.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Nagle kogut ścieżką wąską przybiegł za ostatnią gąską.
Gęgać nie potrafi wcale, za to pieje doskonale!
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nawet kotka, choć ciut głucha,
też muzyków chce posłuchać.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?

4.Z gospodarzem wiosna cichutko przybyła
i pachnącą trawą łąkę ozdobiła.
Ref: Kukuryku, ko, ko, ko….
5.Pasą się owieczki, krowy i barany,
jest już z nami wiosna świat się cieszy cały.
Ref: Kukuryku, ko, ko, ko

Zabawy ortofoniczne z tekstem piosenki: „Wiosna na Wsi”

  1. Kogut głośno pieje, gładzi piękne pióra.
  • ko, ko, jestem głodna – woła pani kura.
    Ref: Kukuryku, ko, ko, ko,
    gę, gę, kwa, kwa, kwa,
    Mu, mu, i-ha, i-ha.
    Kto nam dziś śniadanie da?
    2.Na podwórku gęsi i małe kaczuszki,
    tup, tup przytupują, mają puste brzuszki.
    Ref: Kukuryku, ko, ko, ko….
    3.Idzie pan gospodarz, ciężki worek niesie,
    szur, szur, sypie ziarna, wszyscy głodni przecież.
    Ref: Kukuryku, ko, ko, ko…

4.Z gospodarzem wiosna cichutko przybyła
i pachnącą trawą łąkę ozdobiła.
Ref: Kukuryku, ko, ko, ko….
5.Pasą się owieczki, krowy i barany,
jest już z nami wiosna świat się cieszy cały.
Ref: Kukuryku, ko, ko, ko

Gimnastyka buzi i języka z wierszem „ W gospodarstwie”

Pieje kogut już od świtu: Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

https://drive.google.com/file/d/19BIaUbL6SauhNZ5aL6UHgieJCEFoLp5p/view?fbclid=IwAR21iQggmtMN9nT8Up7aiQFOboQKVXUb8e9qB9fssn4fJoHQKvOl-eJIUck

*****************************************************************************************************************************

WIELKANOCNE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE 

29.03.2021r. – 02.04.2021r.

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic  demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.                              Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

 Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

 Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.

Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole. 

  • Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.

Wiklinowy koszyczek, cukrowy baranek, kurczaczek z waty, pisanka z namalowanym kogutem.

Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje Rodzic , wyjmując je z koszyczka (kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami, baranek: bee, bee, bee – czworakują, kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę 

 Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku.

Rodzic recytuje wiersz, a dzieci powtarzają po nim sylaby.

Gospodyni razem z dziećmi święconkę szykuje.

O-ho, ho, ho! O-ho, ho, ho, jajeczka maluje.

Biega kurka po podwórku  i gdacze z radości.

 Ko, ko, ko, ko. Ku, ku, ku, ku. Wita wszystkich gości.

 Kogut dumnie pierś wypina. – Ko, ko, ki, ku.

 Ale pięknie wyglądają twe jajka w koszyku.

Ćwiczenia fonacyjne Kury na podwórku.

Dzieci powtarzają za Rodzicem  sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

  • Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?- spostrzegawczości słuchowej

Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba nigdy na twym stole nie zabrakło… (chleba)

Azorek radośnie przy koszyczku hasa, lecz nic z tego nie będzie. Nie dla psa… (kiełbasa)

 W cebulowych łupinkach lub w farbkach kąpane, w prześliczne desenie ręcznie malowane. (jajka)

Może być z cukru, z gipsu lub z ciasta, lecz najważniejszy jest i basta!!! (baranek)

Sypka jak piasek, jak śnieżek biała, smaku dodaje już szczypta mała. (sól)

 Skromne listeczki, ciemnozielone, ale bez niego co to za święcone. (bukszpan).

Zabawy logopedyczne:

https://view.genial.ly/5e725cd34a657633e38c047b/horizontal-infographic-review-zadania-logopedyczne?fbclid=IwAR0c88WnQezZvm7U8xn4zrDWghmMDah5v_5ienScTp0qgMAj6JQt_yeB1D8

Logotomy:

Logotomy: https://drive.google.com/file/d/1VTEwlgaL1iGp8tDX22WroPe72JGfMsRn/view?fbclid=IwAR2zjtfZtRZB4Vjje7fYo9rwcZPv4G6cOXpIgf_ENPe95zndtIW6xXIncZg

*****************************************************************************************************************************

Poniedziałek 02.11.2020r.

Zadania i zabawy logopedyczne dla grup młodszych 3-4latków

https://drive.google.com/file/d/1ePUTi1YNjE4-ScakC8HrGesFNyNSAzt5/view?usp=sharing

Zadania i zabawy logopedyczne dla grup starszych 5-6 latków

https://drive.google.com/file/d/119rzTEu6w56VqG1f5esFRKf_Oo5x0VgH/view?usp=sharing

POWODZENIA!!!