mgr Kamila Łękowska      

mgr Monika Bucholc

( j. angielski) mgr Kamila Łękowska

Krystyna Michalik (Religia)

mgr Renata Wers ( Logopedia)

mgr Edyta Jończyk ( Gimnastyka

korekcyjna)

MAJ

„MOJA RODZINA” (25.05.2020r. – 29.05.2020r)

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką.

Rozwijanie postawy szacunku dla rodziców, podtrzymywanie więzi rodzinnych. Kształtowanie własnej tożsamość poprzez relacje rodzinne i przynależność do rodziny.

IV.2,

IV.4,

III.2

III.6

2.     . Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez rozwiązywanie rożnych zadań matematycznych. Kształtowanie umiejętności dodawania, odejmowania, wskazywanie różnic, łączenie ze sobą pasujących figur w toku rożnych zadań. IV. 12, 15, 14
4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtowanie umiejętność wyrażania muzyki i ilustrowanie jej ruchem. IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną, opisanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech, określenie czynności jakie wykonują rodzice w domu, rozumienie sensu okazywania sobie uczuć. miłości i szacunku w stosunku do bliskich, poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina. IV 1, 2, 4,

III. 1., 6, 7

7.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter i cyfr w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
8.       Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki „Piosenka dla Mamy i Taty” –  nauka piosenki przez osłuchanie, rozwijanie poczucia rytmu ,słuchu muzycznego, rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem. IV. 1, 2, 7.

 

9.       Język angielski:

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21

 

 

Wiersz

„Dwa słowa – Mama i Tata”

Dwa najpiękniejsze słowa świata

We wszystkich językach to Mama i Tata

Wypowiadane przez wszystkich ludzi

Czy to są mali, czy to są duzi

 

Bo Mamę, Tatę każdy z nas ma

I każdy te słowa magiczne zna

Mamusia, mamunia, mamcia czasami

Tatuś, tatulek, tatko kochany

 

Słodko się robi, gdy je wymamiamy

Samym mówieniem przyjemność sprawiamy

Bo to najbliższe sercu osoby

Czy to jest starszy, czy to jest młody

 

Ja wołam Mamo, Ty wołasz Mamo

Gdy mówisz Tato, jest tak samo

Te słowa krótkie, cudownie brzmią w uszach

Mama i Tato – me serce wzrusza

 

Piosenka dla Mamy i Taty

Znów jestem większa

znów jestem starsza

Mam ładną buzię

i długie włosy

codziennie rosnę

czy ty to widzisz?

Każdego dnia zmieniam się.

 

Znów jestem większy

znów jestem starszy

mam sile ręce

i długie nogi

Codziennie rosnę

czy Ty to widzisz?

Każdego dnia zmieniam się.

Ref.

Moje małe serce

kocha Ciebie bardzo mocno

Moje małe serce

kocha Ciebie zimą wiosną

Moje małe serce kocha Was

Mamo tato bardzo kocham Was.

************************************************************************

MAJ „Wrażenia i uczucia” (18.05- 22.05.2020)

Piosenka:Śpiewające Brzdące – „Hyc, Tup, Klap”

Wiersz:Radość życia

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką. 

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sposób społecznie· akceptowalny.

IV.2, 

IV.4,

II. 1

II. 2

2.     . Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez rozgrywanie rożnych gier „Gramy i emocje nazywamy”. Przestrzeganie zasad gry, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji innych i podawania ich nazw; uwrażliwienie na emocje i odczucia innych. IV. 15 

II. 1

II.8

II. 6

4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtowanie umiejętność wyrażania muzyki i ilustrowanie jej ruchem. IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Realizacja programu „Odpowiedzialny Przedszkolak” – „Wiem komu ufać” na podst. bajki „Łatwowierna zeberka Wikusia”. Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw mogących wypływać z kontaktów z osobami obcymi, kształtowanie umiejętności skutków swoich działań, budowanie postaw asertywnego zachowania się w kontaktach z ludźmi. IV 1, 2, 4, 

III. 6, 7

II. 1, 2, 9

7.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter i cyfr w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
8.       Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki „Śpiewające Brzdące – Hyc, Tup, Klap” –  utrwalenie nazw emocji . Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sposób społecznie akceptowalny. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej. IV. 1, 2, 7. 

II. 1

II. 2, 6

9.       Język angielski:  

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21 

 

„Radość życia” Wiersz

Życie pełne jest niespodzianek,
nie wiemy, co przyniesie kolejny poranek.

Nieważne, jaka jest dzisiaj pogoda
ani jak piękna Twoja uroda.

Ciesz się z każdego promyka słonka,
szumu wiatru, pięknych kwiatów i śpiewu skowronka.

Wiosną z motylka, co usiadł na kwiatku,
a zimą z białych, śniegowych płatków.

I chociaż czasem Ci idzie pod górkę,
powieje wiaterek i przegoni tę chmurkę.

Znów uśmiech na Twojej buzi zagości,
wróci dobry humor i znikną Twe złości.

 

Piosenka:

Śpiewające Brzdące – Hyc, Tup, Klap – Piosenki dla dzieci

 1. Kiedy jesteś szczęśliwy,

Podnieś ręce do góry

 I wysoko jak możesz,

 Skacz pod chmury.

 Ref. Wysoko hyc, hyc, hyc,

 Do góry hyc, hyc, hyc.

 I wyżej hyc, hyc, hyc,

 Pod chmury hyc.

  1. Kiedy coś nie wychodzi,

To do tego masz nogę,

By czasami nią tupnąć,

 O podłogę.

Ref. I nogą tup, tup, tup,

 W podłogę tup, tup, tup,

 I mocniej tup, tup, tup,

 Swą nogą tup.

  1. Kiedy jest Ci wesoło,

 I od śmiechu brzuch boli,

Wszystkim pokaż swą radość,

 Klaszcz do woli.

Ref. I głośno klap, klap, klap,

Wesoło klap, klap, klap,

 Do woli klap, klap, klap,

 I jeszcze klap. (2x)

 

„Wiosenna łąka”  11.05.2020r. – 15.05.2020r

Piosenka:     „Bąki z łąki”.                                                                                          Wiersz: „Łąka”

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głoskowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. Zapoznanie z obrazem graficznym litery „H, h” na podstawie wyrazu harfa, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej słowa , przeliczanie sylab i głosek. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. IV.2,  

IV.4, IV.9

2.     . Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez rozgrywanie rożnych gier matematycznych i liczbowych. Przestrzeganie zasad gry,  rozwijanie logicznego myślenia i dobrej strategii. IV. 11  

IV.14

IV.15

4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtowanie umiejętność wyrażania muzyki i ilustrowanie jej ruchem. IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Dzieci rozwijają swoje zainteresowania przyrodnicze. Poznają najbardziej znane gatunki roślin i zwierząt żyjących na łące, wzbogacą zasób wiadomości o wybranych zwierzętach(motyl), poznają znaczenie owadów dla środowiska, poznają cykl rozwojowy motyla, rozpoznają kilka roślin zielnych, rozumie ich znaczenie dla ludzi (herbaty, syropy, kosmetyki) IV 1, 2, 4, 9, 18  

 

7.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
8.       Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki „Bąki z łąki” – zapoznanie ze środowiskiem życia i wyglądem owadów zwrócenie uwagi na rolę owadów w przyrodzie. Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych. IV. 1, 2, 7 i 18.
9.       Język angielski:   

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21  

 

„Łąka”

Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.”
                                 I. Salach

Piosenka

„BĄKI Z ŁĄKI”

Znów się zastanawiam

jak w każde lato

Kto to pomaga kwitnąć kwiatom?

Na trawie, na łące kocyk rozłożę

Przyjrzę się z bliska

co lata na dworze!

 

Bąki z łąki

I biedronki I puchate,

grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

Bąki z łąki

I biedronki I puchate,

grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

 

Pracują ciężko i pyłek zbierają

Dzięki nim kwiaty dobrze się mają

A także owoce, warzywa i zboże

Jak to się dzieje, spytać ktoś może?

Bąki z łąki

I biedronki I puchate,

grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

Bąki z łąki

I biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka

Teraz rozwiąże się ta zagadka

Cały się kąpie w słodkim nektarze

I przez przypadek pyłek przekaże

************************************************************************

MAJ „Ekologia” (04.05- 08.05.2020)

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głoskowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. Zapoznanie z obrazem graficznym litery „F,f” na podstawie rożnych wyrazów, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej słowa zegar, przeliczanie sylab i głosek. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. IV.2,   

IV.4, IV.9

2.     . Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Rozwijanie pojęć matematycznych przy pomocy kolorowych nakrętek. Budowanie świadomości ekologicznej i znaczenia segregowania śmieci dla ochrony środowiska, rozwijanie umiejętności liczenia obiektów, wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania na konkretach, kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów i stosowania liczebników porządkowych, doskonalenie sprawności w określaniu kierunków w stosunku do własnego ciała i przestrzeni oraz rozpoznawania układu kolorów w formie powtarzającego się rytmu. IV.12,14, 15
4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtowanie umiejętność wyrażania muzyki i ilustrowanie jej ruchem. IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Kształtowanie postaw, zachowań i nawyków proekologicznych.   

Budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego.

Uświadomienie konieczności segregowania odpadów do odpowiednich pojemników.

Poznanie zasad działania recyklingu prowadzącego do ponownego przetworzenia odpadów.

IV 5, 8, 18   

II 5

 

7.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
8.       Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki „Mam zasady na odpady” – zwracanie uwagi na segregowanie odpadów, oraz na powtórne przetworzenie odpadów. IV. 1, 2, 7
9.       Język angielski:    

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21   

 

 

Wiersz „Dbam o Ziemię”

W moich rękach Ziemia cała

Oby nigdy nie płakała

Oby czysta zdrowa była

Bym i ja była szczęśliwa

 

Co mam robić – prosta rada

Mam pamiętać o odpadach

Co możliwe mam przetwarzać

Jak najmniej śmieci wytwarzać

 

Mam oszczędzać wodę z kranu

I nie chlapać bez umiaru

Światło gasić, kiedy trzeba

Ziemi stale nie podgrzewać

 

Bo nam grozi ocieplenie

I lodowców roztopienie

A gdy klimat zmieni Ziemia

Rozpoczniemy od kamienia

Piosenka „Mam zasady na odpady”

Posłuchajcie, proszę, moi drodzy,  

Moi mali ekolodzy,

Mam zasady  Na odpady!  

Teraz wam odpowiem na pytanie

Po co komu sortowanie:

Zrób ze śmieci  Nowe rzeczy!

 

Metal, plastik, papier i szkło,

Nim wyrzucę, segreguję to! 2x

 

Wiedzą o tym dobrze zawodowcy

Wszystkie śmieci, to surowce.

Kto sortuje Świat ratuje!

Posłuchajcie, proszę, moi drodzy,

Moi mali ekolodzy,

Mam zasady  Na odpady

 

Metal, plastik, papier i szkło,

Nim wyrzucę, segreguję to! 2x

************************************************************************

KWIECIEŃ „Polska  – moja ojczyzna” (27.04- 30.04.2020)

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głoskowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. Zapoznanie z obrazem graficznym litery „Z, z” na podstawie bajki „Zegarowo” – doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej słowa zegar, przeliczanie sylab i głosek. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. IV.2,    

IV.4, IV.9

2.     . Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Rozwijanie pojęć matematycznych – „Kraina pieniędzy. Liczymy pieniądze.” Kształcenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi. Rozwijanie umiejętności posługiwania się cyframi oznaczającymi nominały banknotów i monet. Przypomnienie i utrwalenie poznanych liter i cyfr. IV.15, 17
4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtowanie umiejętność wyrażania muzyki i ilustrowanie jej ruchem. IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Rozbudzanie uczuć patriotycznych do Polski jako ojczyzny. Kształtowanie świadomości: mieszkam w Polsce, jestem Polakiem. Budzenie szacunku do polskich symboli narodowych. Interesowanie ważnymi świętami narodowymi związanymi z historią Polski. IV.2, 4, 9, 10
7.       Poznawanie utworów literackich o różnorodnych wartościach oraz zawierających elementy fantazji.    

Poznanie wybranych legend.

IV. 2, 3, 10
8.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
9.       Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki „Płynie Wisła, płynie” –   utrwalenie nazwy największej rzeki Polski – Wisły, przybliżenie wybranych regionów i miast Polski i kształtowanie koordynacji ruchowo – słuchowej i orientacji w schemacie ciała. IV. 1, 2, 7
10.          Język angielski:     

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21    

 

Piosenka:     „Płynie Wisła, płynie”.                                                                        Wiersz: „Kto TY jesteś?”

KWIECIEŃ „Zwierzęta wiejskie” (20.04- 24.04.2020)

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głoskowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. Zapoznanie z obrazem graficznym litery „Ł,ł” na podstawie wiersza W. Chotomskiej „Na podwórku”. IV.2, IV.4, IV.9
2.    Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez ważenie produktów pochodzących od zwierząt wiejskich. Kształcenie umiejętności prawidłowego używania określeń: ciężki, lekki, cięższy lżejszy, taki sam; doskonalenie umiejętności posługiwania się wagą w zabawie: ważenie produktów spożywczych, zabawek, porównywanie ich ciężaru. IV.11, 15.
4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtuje umiejętność wyrażania muzyki i ilustruje ją ruchem IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Realizacja Programu Czyste Powietrze wokół nas – dziecko zna szkodliwość dymu papierosowego, wie w jaki sposób może go unikać(wyjść z zadymionego pomieszczenia, bądź poprosić o to by dorośli przy nas nie palili papieros).     

Realizacja Programu „Odpowiedzialny Przedszkolak” – dziecko zapoznaje się z określeniem  uzależnienie(alkoholizm, nikotynizm, uzależnienie od telefonu) i zapoznają się ze skutkami uzależnień(bóle głowy, nie przestrzeganie zasad i norm).

Dzieci wiedza w jaki sposób można spędzać czas wolny (uprawiać sport, czytać książkę , spotkać się z kolegami).

II. 1, 6     

III. 1, 5, 6

IV. 1.

IV. 2, 4, 18

7.       Poznanie wartości odżywczych jajek, mleka, i jego przetworów, przezwyciężanie niechęci do spożywania produktów mlecznych; poznanie nazw produktów spożywczych powstałych z mleka i jajek poprzez przygotowanie własnego posiłku. IV.1     

IV.2

IV.18

8.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
9.       Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki „Mleko” –  dziecko zna znaczenie mleka i produktów mlecznych dla jego rozwoju – zna produkty i potrawy, które zawierają mleko i produkty mleczne. IV. 1, 2, 4, 7
10.          Język angielski:      

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21     

 

11.          Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w domu, przedszkolu i innych miejscach podstawie wiersza J. Brzechwy „Kwoka”. III. 1, 4, 5,6,7.

Piosenka:     „Mleko”.                                                                                                  Wiersz: „Na podwórku”

Wiersz J. Brzechwy

„Kwoka”

Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”

Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.

Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”

Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: „A to krowa!”

Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”

Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła.
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.

Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?

Piosenka

„Mleko”

Pij mleko mój człowieku

bo to przecież zdrowe.

Dla rolnika to jest praca,

że hoduje krowę.

Pij mleko w każdym wieku

pieniędzy nie żałuj.

Chorowanie jest za drogie

więc to przemyśl sobie.

 

ref: Bo po mleku białe zęby,

bo po mleku zdrowie.

Bo po mleku twarde kości

więc nie żałuj sobie. / 2x

Pij mleko na surowo

lub z gęstym kożuszkiem.

Rano, wieczór po szklaneczce

wypij sobie duszkiem.

Weź do ręki napój biały

pokaż żeś morowy.

Gazowane są nie zdrowe

pij mleko od krowy.

ref: Bo po mleku białe zęby

bo po mleku zdrowie.

Bo po mleku twarde kości

więc nie żałuj sobie. / 2x

KWIECIEŃ „ZWIERZĘTA WIEJSKIE” (14.04. – 17.04)

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
     
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głoskowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci o nowe wyrazy w toku poznawania tematu Wielkanoc. IV.2, IV.4, IV.9
2.     3. Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez klasyfikowanie i przeliczanie. Kształtowania umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonych cech. Porównywanie liczebności zbiorów. IV.12, 15.
4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtuje umiejętność wyrażania muzyki i ilustruje ją ruchem IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Utrwalenie nazw i wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych i młodych), Poznawanie życia zwierząt na wsi nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania się. IV. 1.      

IV. 2, 4, 5, 18

7.       Budzenie zainteresowania życiem zwierząt. Dziecko prawidłowo nazywa zwierzęta wiejskie i potrafi powiedzieć jakie produkty można otrzymać od zwierząt(jajka, mleko, wełna, pierze) i do czego są te produkty wykorzystywane. IV.1      

IV.5

IV.18

8.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
9.       Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki „Pan McDonald farmę miał” – utrwalenie nazw zwierząt, próby naśladowania ich odgłosów oraz naśladowanie treści piosenki ruchem ciała. IV. 1, 2, 4, 7
10.                         Język angielski:       

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21      

 

11.                         Zrozumienie konieczności przestrzegania zasad dbania o zwierzęta -dz. rozumie znaczenie zwierząt w życiu człowieka. Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt. II. 10, 11

Wiersz

T. M. Massalskiej

W gospodarstwie

Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Piosenka

Pan McDonald farmę miał

Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Krówkę na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu mu.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!

Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Świnkę na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!

Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Gęsi na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Gęsie gę gę tu i gę gę tam,
gę gę tu, gę gę tam,
ciągle tylko gę gę.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!

Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Kury na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Gęsie gę gę tu i gę gę tam,
gę gę tu, gę gę tam,
ciągle tylko gę gę.
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
ko ko tu, ko ko tam,
ciągle tylko ko ko.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!

Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Owce na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Gęsie gę gę tu i gę gę tam,
gę gę tu, gę gę tam,
ciągle tylko gę gę.
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
ko ko tu, ko ko tam,
ciągle tylko ko ko.
Owce be be tu i be be tam,
be be tu, be be tam,
ciągle tylko be be.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!

 

KWIECIEŃ  „WIELKANOC”(06.04. – 10.04)

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
     
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głoskowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci o nowe wyrazy w toku poznawania tematu Wielkanoc. IV.2, IV.4, IV.9
2.     3. Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. I.5, I.8, I.9
3.       Doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez kodowanie. Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, wnioskowania. Kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji. Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania. Ustalanie położenia przedmiotów. IV. 11, 12, 15, IV. 14
4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. Kształtuje umiejętność wyrażania muzyki i ilustruje ją ruchem IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. Ćwiczy różnorodne techniki plastyczne związane z Wielkanocą.        

Zapoznanie z pojęciem wydmuszka, pisanka, kraszanka, drapanka.

IV.1, IV.8
6.       Zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych. Zapoznanie z symbolami (jajko, pisanka, baranek, zajączek, palma, kurczaczek, bazie). Zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych. Kultywowanie polskich tradycji i obrzędów. IV. 1.        

IV. 2, 4, 5

7.       Od jajka do kurczaka – Dziecko zna i potrafi opowiedzieć jak przebiega rozwój kury. Dziecko zna budowę wewnętrzną jajka i potrafi nazwać jego części(skorupka, białko, żółtko) – poprzez wykonanie różnych doświadczeń. Zna rodzaje dań do których używa się jajek(jajecznica, jajka gotowane, sałatka, placek, naleśniki itp.). IV.1        

IV.5

IV.18

8.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
9.       Stwarzanie ogólnej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości, współpracy oraz opiekuńczości w stosunku do potrzebujących pomocy w czasie świąt Wielkanocnych. II.1, II.2, II.4, II.6,
10.                         Język angielski:         

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21        

 

 

PIOSENKA

„Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”.

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

3) Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

WIERSZ

„Wielkanoc”

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,
Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!

MARZEC „Wiosna” (23.03- 03.04.2020)

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
     
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głosowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. IV.2, IV.4, IV.9
2.     3. Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dzieci podczas wykonywania ćwiczeń bieżnych, skocznych, rzutnych i równoważnych. I.5, I.8, I.9
3.       Doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez określanie objętości płynów.         

Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez porządkowanie obiektów według określonej cechy.

IV. 13,18         

IV. 12

4.       Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni dźwiękowej poprzez śpiewanie piosenek oraz zabawę do muzyki. IV.1, IV.7
5.       Rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni poprzez wykonywanie prac plastyczno – technicznych. IV.1, IV.8
6.       Zwrócenie uwagi na nagłe zmiany pogody charakterystyczne dla wczesnej wiosny- poznanie znaczenia przysłowia „w marcu jak w garncu”- utrwalenie zjawisk pogodowych, zaznaczanie pogody w kalendarzu pogodowym. IV.16, IV.18
7.       Obserwowanie zmian w przyrodzie związanych z nadejściem wiosny. Utrwalanie nazw roślin i ptaków związanych z porą roku jaką jest wiosna. Wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków oraz ich znaczenia dla równowagi w przyrodzie. IV.2, IV.5, IV.16, IV.18, III.8, III.9,
8.       Poznanie pracy ogrodnika — czynności jakie wykonuje i narzędzi pracy, którymi się posługuje. Poznanie warunków niezbędnych do rozwoju roślin ( ziemia, słońce, woda). Poznanie etapów sadzenia roślin. Sadzenie nowalijek w sali przedszkolnej, urządzanie kącika. III.6, IV.18, IV.20
9.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
10.                         Utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych poprzez słuchanie bajek terapeutycznych oraz uczestniczenie w scenkach dramowych. II.1, II.2, II.4, II.6,
11.                         Język angielski:          

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21         

 

 

Piosenka:     „Marzec czarodziej”                                                                                                                                   Wiersz: „Szukamy wiosny”

„Szukamy wiosny”

Wyjrzało słonko spod chmur pierzynki,

– Jestem już, jestem, chłopcy, dziewczynki!

Chodzi po niebie, świat obserwuje

I czegoś szuka, i wypatruje.

Na płotach wróble dziarsko ćwierkają,

Na kogoś ptaszki chyba czekają.

Białe dzwoneczki przebiły śniegi –

Co to za kwiatki? To przebiśniegi!

Dzieci radosne biegną ze szkoły –

Spotkały wiosnę!

Każdy wesoły! Bo wiosna przyszła!

Popatrzcie dzieci! Kwitną krokusy, słoneczko świeci!

„Marzec czarodziej” – Piosenka

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
I już pączki na patyku
I już trawka na śnieżniku.
Och, ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie kotki
Och, ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Przez kałuże skaczą kaczki, żółte kaczki-przedszkolaczki
Och, ten Marzec Czarodziej!

MARZEC „Kosmos”  (09.03- 20.03.2020)

Piosenka: „”Układ słoneczny”                                                                                                                                                    Wiersz: „Kosmos”

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
     
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głosowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. IV.2, IV.4, IV.9
2.     3. Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne. I.5, I.8
3.       Zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 10 . Przeliczanie, manipulowanie i odnajdywanie cyfry 10 wśród innych cyfr.          

Utrwalanie nazw i i wyglądu figur geometrycznych : kwadrat, prostokąt, trójkąt, koło podczas konstruowania ufoludków i kosmitów.

IV.15
4.       Rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia wyczucia dynamiki, rytmu, grę na instrumentach perkusyjnych, naukę wybranych piosenek.   IV.1, IV.7
5.       Doskonalenie umiejętności manualnych w toku różnorodnych prac plastyczno- technicznych. IV.1, IV.8
6.       Wzbogacanie wiedzy o kosmosie i planetach.          

Poszerzenie wiedzy o pracy astronauty i astronoma.

IV.2          

 

IV.2, IV.20

7.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
8.       Uświadomienie wartości więzi międzyludzkich, takich jak: koleżeństwo, przyjaźń. III. 6,7
9.       Język angielski:           

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21          

 

 

LUTY „W dawnych czasach”  (24.02- 06.03.2020)

Piosenka: „Dino – dinozaur”                                                                                                                                                      Wiersz: „Dinozaury”

Lp Zamierzenia ogólne Obszar Podstawy Programowej
     
1.       Rozwijanie mowy i wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci. Czytanie globalne wyrazów związanych z omawianą tematyką, głosowanie wyrazów o  prostej budowie fonetycznej, układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu. IV.2, IV.4, IV.9
2.     3. Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne. I.5, I.8
3.       Zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 9 na podstawie wiersza Łady – Grodzickiej „Dziewięć bałwanków”. Doskonalenie umiejętności matematycznych: dodawanie i odejmowanie w zakresie 9.          

Zabawy długością – zapoznanie dzieci z narzędziami mierzenia oraz próby mierzenia różńych przedmiotów i  podawanie ich miary.

IV.15
4.       Rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia wyczucia dynamiki, rytmu, grę na instrumentach perkusyjnych, naukę wybranych piosenek.   IV.1, IV.7
5.       Doskonalenie umiejętności manualnych w toku różnorodnych prac plastyczno- technicznych. IV.1, IV.8
6.       Wykorzystywanie i tworzenie okazji do pogłębienia wiadomości nt dinozaurów oraz budzenia zaciekawienia otaczającym światem, jego prehistorią.           

Poszerzenie wiedzy o pracy archeologa i paleontologa.

IV.2, IV.18          

 

 

IV.2, IV.20

7.       Zapoznanie dzieci z odkryciami technologicznymi, uświadomienie dzieciom jakie mają znaczenie wynalazki w życiu ludzkości. Wyjaśnienie przedszkolakom zasad korzystania z urządzeń elektrycznych. IV.2
8.       Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i pisanie liter w liniaturze. I.7, I.9, IV.8
9.       Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie  w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek. II. 1,8
10.                         Język angielski:           

Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych.

IV.21          

 

 

Kosmos – Wiersz

Gdy zgasną wszystkie światła, a słońce oczy zmruży,
na niebie pojawi się mapa kosmicznej podróży.
Ile gwiazd błyszczących i migoczących na niebie,
tyle odległych galaktyk i planet we wszechświecie.

Ciemna otchłań, pełna niezbadanych miejsc,
wielu się zastanawia gdzie jej początek jest.
A nasza Ziemia jedną z miliona planet jest,
niczym małą kropelką wśród oceanów łez.

Wielką tajemnicą dla ludzkości wciąż jest,
odkryć choć mały skrawek przestrzeni tej.
Mapę kosmicznej podróży już znamy,
może w przyszłości z niej skorzystamy.

„Układ słoneczny” – Piosenka

I.Dookoła Słońca Planety biegają.

Kręcąc się wesoło, Ciągle się ścigają.

 

Ref. Merkury, Wenus, Ziemia, Mars,

Po swoich orbitach biegają na czas.

Jowisz, Saturn, Uran chcą wyprzedzić je,

Neptun choć na końcu, także ściga się. (2x)

 

II. Która z planet pierwsza,

Dobiegnie do mety,

Tego nikt powiedzieć,

Nie może niestety.

Ref. Merkury, Wenus, Ziemia, Mars,

Po swoich orbitach biegają na czas.

Jowisz, Saturn, Uran chcą wyprzedzić je,

Neptun choć na końcu, także ściga się. (2x)

Dinozaury –  Wiersz

Dinozaury to takie stworzenia,
których już od dawna na świecie nie ma.
Niektóre były duże, wielkości wieżowca,
a inne małe, na przykład jak owca.

Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie,
jego się bało każde stworzenie.
Jak szedł to wokół ziemia drżała,
siał pośród zwierząt strachu bez mała.

Największe były brontozaury chyba,
ich szyje sięgały prawie do nieba.
Skubały listki z koron drzew,
smakował im także mały krzew.

Pterozaury to gady, które latały,
one naszym ptakom początek dały.
Diplodoki to gady pływające,
ich rozmiary były imponujące.

Dinozaury wyginęły miliony lat temu
i do dzisiaj nie wiemy czemu.
Krążą na ten temat różne spekulacje
i do końca nie wiadomo, kto ma racja.

 

„Dino-dinozaury”- Piosenka

I. Choć o życiu dinozaurów

Bardzo dużo wiemy,

Kto odpowie na pytania,

Które zadajemy?

 

Ref. Czy pterodaktyle lubiły daktyle?

Czy triceratopsy jadły kiedyś klopsy?

Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,

I egzamin z dinozaurów doskonale zda!

 

II. Choć o życiu dinozaurów

Bardzo dużo wiemy,

Kto odpowie na pytania,

Które zadajemy?

 

Ref. Czy tyranozaury na biegun dotarły?

I czy diplodoki piły z jabłek soki?

Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,

I egzamin z dinozaurów doskonale zda!

 

III.Choć o życiu dinozaurów

Bardzo dużo wiemy,

Kto odpowie na pytania,

Które zadajemy?

 

Ref. Czy stegocerasy znały smak kiełbasy?

I czy troodony miały nos czerwony?

Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,

I egzamin z dinozaurów doskonale zda! (2x)