4 latki – APSIKI
299 wizytZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE: GRUDZIEŃ/STYCZEŃ | |
TEMATY KOMPLEKSOWYE: Witamy Nowy Rok: 28 – 31.12.2020 Zimowe ferie: 4 – 17.01.2021 Dzień Babci i Dziadka: 20 – 24.01.2021 |
1. | Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych, we współpracy w grupie i parach. Wdrażanie do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy. | I.1,2,3 III. 5,7,8,9 |
2. | Rozwijanie słownictwa dzieci poprzez czytanie literatury dziecięcej. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej. | IV. 1,2,5,19 |
3. | Poznanie tradycji noworocznych związanych z organizowaniem balów w karnawale, pojęcia: Stary i Nowy Rok. | II. 2, 4, 6 IV. 1,2,3,4,5,6,9 |
4 | Prezentowanie umiejętności artystycznych dzieci oraz pokonywanie nieśmiałości. Poznawanie roli jaką odgrywają dziadkowie w życiu rodziny wielopokoleniowej. Opowiadanie o członkach swojej najbliższej rodziny. Nazywanie najbliższych członków rodziny: mama, tata, babcia, dziadek. Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wzajemne okazywanie sobie szacunku, uczuć, wspólne świętowanie. | III. 2,6 IV. 2, 5 |
Budzenie zainteresowania przyrodą, wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku (według możliwości pogodowych), występujących zjawisk atmosferycznych np. opadów śniegu, szronu, obniżającej się temperatury, zamarzania wody. Zapoznanie dzieci z życiem ludzi i zwierząt oraz klimatem na dalekiej północy. Wzbogacenie wiedzy na temat czterech pór roku, poznanie ich nazw. | IV. 18 | |
5. | Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych z wykorzystaniem elementu toczenia i zastosowaniem nietypowych przyborów np: gazety itp. oraz korzystania z aktywności ruchowej na świeżym powietrzu | I. 5,8 |
6. | Poznanie różnorodnych technik i doświadczeń plastycznych. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. | I.9, IV. 1,8,19 |
7. | Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu umiejętności wokalnych, pamięci oraz ekspresji muzyczno-rytmicznych pamięci. | I.5 IV.1,7 |
8. | Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez poznanie nazw dni tygodnia i informacji o ich przemienności (zgodnie z kolorami plan daltońskiego)oraz kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku. | III.5,6 IV.12,15,16 |
ZIMOWE RADY – wiersz
Prószy śnieg i mróz się stara.
Nie siedź w domu jak niezdara.
Zima – na dwór wyjść wypada,
patrz, po torze mknie gromada.!
Slalom wybrał Patryk dzisiaj,
aby sprawdzić narty Krzysia.
A pod górką rzut śnieżkami
albo biegi z przeszkodami.
Nikt nie płacze, nie narzeka,
bo od lata na to czekał.
Jedną radę dziś ci dam:
Szalik, czapkę, załóż sam,
łyżwy przypnij i gotowy!
Baw się dobrze, wracaj zdrowy
PIOSENKA –
„NA CZYM ZIMA GRA„
I. Na lodowych saniach zima gra –
dzyń – dzyń – dzyń – dzyń! Tra – la – la!
Słucha jej bałwanek, słucham ja –
dzyń – dzyń – dzyń – dzyń! Tra – la – la!
Dzyń – dzyń – dzyń – dzyń i tra – la – la – la – la! –
Tak na soplach zima gra.
II. Wiatrem na kominie zima gra –
Wiu – wiu – wiu – wiu – wiu! Tra – la – la!
Swój wieczorny koncert dzisiaj da –
wiu – wiu – wiu – wiu – wiu! Tra – la – la!
Wiu – wiu – wiu – wiu – wiu i tra – la – la – la – la!
Tak nam wiatrem zima gra.
III. Czasem także mrozem zima gra –
skrzypu – skrzypu – skrzyp! Tra – la – la!
Pod stopami śnieżek skrzypi tak –
skrzypu – skrzypu – skrzyp! Tra – la – la!
Skrzypu – skrzypu – skrzyp i tra – la – la – la – la!
Tak nam mrozem zima gra.
************************************************************************
GRUDZIEŃ:
Piosenka: „ŚWIEĆ GWIAZDECZKO ŚWIEĆ”
Wiersz: ” JUŻ CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA„
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE:
- DOMY I DOMKI: 30 – 4.12.2020
- ZAWODY: 7 – 11.12.2020
CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA 14 – 24.12.2020
Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych, we współpracy w zespołach i parach. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, rozwijanie poczucia empatii, wrażliwości i życzliwości , budowanie więzi między dziećmi opartych na wzajemnej akceptacji i szacunku. Doskonalenia do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy. I.1,2,3 III. 5,7,8,9
Zapoznanie dzieci z dawnymi wierzeniami oraz obecną zabawą i wesołymi wróżbami andrzejkowymi Kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów poprzez wywoływanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja, słuchanie utworów związanych z obchodzeniem Mikołajków. Kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych. Mikołajki w przedszkolu – wizyta Mikołaja. Zapoznanie z tradycją świąt Bożego Narodzenia, oglądanie dekoracji świątecznych. Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na święta Bożego Narodzenia. Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej oraz pogłębienie więzi rodzinnych I. 7,8,9. II. 1, 4, 6. III.2,3,5,6. IV. 1,2,3,4,5,9 |
Zapoznanie z różnymi rodzajami budynków; nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylab. I.5, 7,8,9. III.2,3,5 IV. 1,2,3,4,5,9
Budzenie zainteresowania przyrodą, wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku. Poszerzanie znajomości roślin spotykanych w otoczeniu przedszkola, drzewa iglaste świerk, sosna. IV. 18
Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych z wykorzystaniem elementu toczenia i zastosowaniem nietypowych przyborów np.: gazety itp. I. 5,8
Wdrażanie do umiejętnego posługiwania się nowymi technikami plastycznymi. Rozwijanie wyobraźni twórczej podczas wykonywania prac plastyczno-technicznych, ozdób choinkowych. I.9, IV. 1,2,8,19
Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu ekspresji muzyczno-rytmicznych. Próby śpiewania kolęd i pastorałek, wprowadzenie dzieci w nastrój świąteczny. I.5. IV. 1,7 |
Orientacja w schemacie własnego ciała i części garderoby (powiązanie z ubiorem świątecznym). III.5,6 IV. 15,17 .
************************************************************************
ZAMIERZENIA LISTOPAD
TEMAT KOMPLEKSOWY:
TYDZIEŃ BAJKOWY 02.11-06.11.2020,
JESTEM POLAKIEM 09.11- 13.11.2020,
NASI DOMOWI ULUBIEŃCY 16.11- 20.11.2020
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich. Wzbogacanie słownictwa, rozwijanie zainteresowania książką, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat. (III.8; IV.2,3,5)
- Zapoznanie z symbolami narodowymi i prawidłową postawą podczas słuchania hymnu Polski, kształcenie postawy patriotycznej, budzenie miłości i szacunku do Ojczyzny. (III.2, 6; IV.2, 10)
- Zapoznawanie z wizerunkiem i sposobem życia zwierząt domowych. Wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt. (II.10; IV.2,18)
- Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych, korzystania z aktywności ruchowej na świeżym powietrzu. (I.5, 8)
- Rozwiązywanie zagadek słownych, słuchowych i wzrokowych. Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego. (IV.2,5,7)
- Poznanie różnorodnych technik i doświadczeń plastycznych. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. (I.6,7,9; IV.8)
- Uczestnictwo w zabawach muzycznych i rytmiczno – ruchowych, łączenie śpiewu z elementem ruchu, rozwijanie poczucia rytmu.(I.5; IV.7)
- Posługiwanie się określeniami: mały –duży, krótki –długi, gruby –cienki. (IV.11,13)
- Łączenie w pary tych samych elementów. (IV.12)
- Dalsze wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad panujących w przedszkolu oraz zgodnego funkcjonowania w grupie, rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej. Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowani się w różnych sytuacjach i miejscach. Używanie zwrotów grzecznościowych. (III.2,4,5,7)
- Język angielski: Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych. Zapoznanie dzieci ze słownictwem związanym ze środkami transportu, emocjami oraz częściami ciała. (IV.21)
Piosenka: „Jamniczek”
Wiersz: „Czarodziejskie słówka”
************************************************************************
PAŹDZIERNIK
TEMAT KOMPLEKSOWY:
DBAM O ZDROWIE 12.10 – 16.10.2020
POGODA JESIENIĄ 19.10 – 24.10.2020
WIERSZ: „JESIENNE CZARY”
Lp. | DBAM O ZDROWIE 12.10 – 16.10.2020 POGODA JESIENIĄ 19.10 – 24.10.2020 | OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ |
1. | Dostrzeganie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznyh charakterystycznych dla późnej jesieni, dostrzeganie kolorów i kształtów chmur, rozwijanie wyobraźni . | IV 2.6.18.,I.3 |
2. | Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz dbanie o zdrowy trybu życia, na co dzień poprzez ruch, wyrabianie odporności organizmu zachęcanie do profilaktyki zdrowotnej, rozszerzanie słownika czynnego dzieci | |
3. | Usprawnianie małej motorki oraz kreatywności poprzez zabawy z plasteliną, kredkami, farbami, materiałem przyrodniczym. Rozpoznawanie kolorów podstawowych używanych w Planie Daltońskim. | I.9, IV.8.15.18 |
4. | Zabawy ruchowe – nabywanie ogólnej sprawności i zwinności fizycznej dziecka. | I.1.5, IV.7 |
5. | Uczestnictwo w zabawach muzycznych i rytmiczno – ruchowych, podejmowanie prób wspólnego uczestnictwa w zabawach ruchowych i śpiewie. | IV.7 |
6. | Dalsze wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych, żywieniowych i samoobsługowych. Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk | I.1, I.2, I.3 |
7. | Dalsze wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad panujących w przedszkolu oraz zgodnego funkcjonowania w grupie, rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej. | II.3, II.5, III.1, III.4, III.5 |
8. | Rozumienie konieczności dostosowywania ubioru do warunków atmosferycznych, dbałość o własne zdrowie –przełamywanie leku przed wizytą w gabinecie lekarskim w razie choroby. | I.3.5,9 II.1.8, IV.2. 20 |
9. | Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania przedmiotów, tworzenia rytmów. | IV. 12,14 |
************************************************************************
WRZESIEŃ
TEMAT KOMPLEKSOWY: JESIEŃ W PARKU I W LESIE 28.09 – 09.10.2020
Wiersz „Jeż”
Piosenka „Kolorowe listki”
1. | Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich. Nabywanie umiejętności formowania swobodnych wypowiedzi, rozwijanie słownictwa. | III.8 IV.2,5 |
2. | Poznawanie rzeczywistości przyrodniczej: darów jesieni oraz zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku: kolor liści, opadanie liści, chłodniejsze dni. Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i parku. | IV.2,18 |
3. | Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych, korzystania z aktywności ruchowej na świeżym powietrzu. Ćwiczenie wytrzymałości poprzez różne formy treningu podczas Europejskiego Tygodnia Sportu. | I. 5, 8 |
4. | Poznanie różnorodnych technik i doświadczeń plastycznych. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. | I.6,7,9 IV.8 |
5. | Uczestnictwo w zabawach muzycznych i rytmiczno – ruchowych, łączenie śpiewu z elementem ruchu, rozwijanie poczucia rytmu. | I.5 IV.7 |
6. | Porównywanie liczebności zbiorów stosowanie pojęć: mniej, więcej , tyle samo. Przeliczanie elementów w dostępnym dla siebie zakresie. | IV.15 |
7. | Dalsze wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych, żywieniowych i samoobsługowych. Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk. | I.1,2,3 |
8. | Dalsze wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad panujących w przedszkolu oraz zgodnego funkcjonowania w grupie, rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej. Używanie zwrotów grzecznościowych. | III.2,4,5,7 |
9. | Język angielski: Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych. Zapoznanie dzieci ze słownictwem związanym z jesienią, zjawiskami atmosferycznymi oraz akcesoriami na jesienną pogodę. | IV.21 |
************************************************************************
JESIEŃ W SADZIE I OGRODZIE 14 – 25.09.2020
Piosenka: „Bezpieczne przejscie”
Wiersz: „Czyste ręce”
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych, kultury przy stole podczas posiłków. Poznanie i przestrzeganie kodeksu grupy. (I.1,2,3,4 ,III.5,8,9)
- Ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie przedszkolnej. Przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny i bezstresowy. Przyzwyczajenie dzieci do nowego trybu życia. Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z personelem przedszkola i pozostałymi dziećmi. (I.9, II. 1,2,3,5,7,8,9 IV.2,6)
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew owocowych oraz owoców i warzyw. Uświadomienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia. (II. 1, 2 VI. 8)
- Utrwalenie zasad bezpieczeństwa w przedszkolu (COVID 19), na podwórku oraz na drodze. (I.5 III.2,5,8 IV.14,20)
- Poznanie najbliższego środowiska podczas spacerów, nauka chodzenia w parach. (IV.9,18)
- Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych, korzystania z aktywności ruchowej na świeżym powietrzu. (I. 5, 8)
- Poznanie różnorodnych technik i doświadczeń plastycznych. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. (I.6,7,9 IV.8)
- Wdrażanie do udziału w zajęciach ruchowo – muzycznych przy piosenkach. Rozwijanie wrażliwości muzycznej, pamięci oraz poczucia rytmu. (IV. 7)
Kształtowanie umiejętności, które pozwolą dziecku dobrze orientować się w przestrzeni (To jestem ja. Tak wyglądam. Mam swoje imię. (IV. 12,14)
„BEZPIECZNE PRZEJŚCIE”
1. Zielone światło nad drogą świeci,
na drugą stronę zaprasza dzieci.
ref: Przechodź po pasach na drugą stronę,
kiedy się pali światło zielone.
2. Czerwone światło świeci z daleka.
Co to oznacza? Stop! Proszę czekać.
ref: Czerwone światło w miejscu stoimy, na drugą stronę nie przechodzimy.
„CZYSTE
RĘCE”
I.Salach
Dziś od rana plusk w łazience.
To maluchy myją ręce.
Najpierw w wodzie opłukują,
potem mydłem nasmarują.
Znowu woda – istny cud.
W umywalkę pup -puk -puk.
Jeszcze tylko kran zakręcę
i już czyste mamy ręce
************************************************************************
„BEZPIECZNY POWRÓT DO PRZEDSZKOLA” 1 – 11.09.2020r.
PIOSENKA: „Bezpieczne przejście”
WIERSZ: „Czyste ręce”
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych, kultury przy stole podczas posiłków. Poznanie i przestrzeganie kodeksu grupy. (I.1,2,3,4 ,III.5,8,9)
- Ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie przedszkolnej. Przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny i bezstresowy. Przyzwyczajenie dzieci do nowego trybu życia. Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z personelem przedszkola i pozostałymi dziećmi. (I.9, II. 1,2,3,5,7,8,9 IV.2,6)
- Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu; nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb. Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych; rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach. (I.3,5,7,8,9 II. 1, 2,9 III.2,5,8)
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w przedszkolu (COVID 19), na podwórku oraz na drodze. (I.5 III.2,5,8 IV.14,20)
- Poznanie najbliższego środowiska podczas spacerów, nauka chodzenia w parach. (IV.9,18)
- Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych, korzystania z aktywności ruchowej na świeżym powietrzu. (I. 5, 8)
- Poznanie różnorodnych technik i doświadczeń plastycznych. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. (I.6,7,9 IV.8)
- Wdrażanie do udziału w zajęciach ruchowo – muzycznych przy piosenkach. Rozwijanie wrażliwości muzycznej, pamięci oraz poczucia rytmu. (IV. 7)
- Kształtowanie umiejętności, które pozwolą dziecku dobrze orientować się w przestrzeni (To jestem ja. Tak wyglądam. Mam swoje imię. (IV. 12,14).