3 latki – ŚPIOSZKI
709 wizytMARZEC
- Przedwiośnie: 01 – 05.03.2021
- Przebudzenie wiosenne: 08 – 19.03.2021
- Wiosenne powroty: 22 – 26.03.2021
- Wielkanoc 29.03 – 02.04.2021
1. | Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych, we współpracy w zespołach i parach. Doskonalenia do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy. | I.1,2,3,6,7,8 II. 1-9 III. 5,7,8,9 IV.14,19 |
2. | Zapoznanie dzieci z charakterystycznymi cechami marcowej pogody, rozumienie znaczenia przysłowia ludowego „W marcu jak w garncu”. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas obserwacji porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej. Doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole. Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, związanych z Wielkanocą, zdobywanie wiedzy na temat Świąt Wielkanocnych – zapoznanie z ich symbolami: pisanka, baranek, babka wielkanocna, święconka oraz poznanie tradycji wielkanocnej – śmingus – dyngus. | I.2,7,8,9 III.9 IV. 2,4,5 6,9 |
3. | Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych u dzieci. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym wczesną wiosną (pierwsze wiosenne kwiaty, ptaki i zwierzęta). Systematyczna obserwacja pogody, temperatury powietrza oraz jej wpływ na ludzi, rośliny i zwierzęta. Rozpoznawanie symboli graficznych oznaczających pogodę.Poznanie warunków niezbędnych do rozwoju roślin ( ziemia, słońce, woda). Poznanie etapów sadzenia roślin. Sadzenie nowalijek w sali przedszkolnej, urządzanie kącika. Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników. | IV. 16, 18,19 |
4. | Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych oraz ćwiczeniach gimnastycznych. Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu, jako warunku zdrowia i odporności. Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności. | I. 5,8 |
5. | Poznanie różnorodnej techniki plastycznej – wykonanie pracy plastyczno – technicznej związanych z tematyką. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. | I.9, IV. 1,2,8,19 |
6. | Rozwijanie wrażliwości muzycznej, pamięci oraz poczucia rytmu. | IV. 1,7 |
7. | Uwrażliwienie dzieci na język obcy w toku różnorodnej działalności dziecka oraz czynnościach codziennych. | IV. 20 |
8. | Rozwijanie kompetencji matematycznych dzieci poprzez przeliczanie do 3 i więcej na konkretach. Doskonalenie wiedzy na temat czterech pór roku. | III.5,6 IV. 13, 15 |
************************************************************************
LUTY
- Zima: 01 – 05.02.2020
- Miłość i emocje: 08 – 12.01.2020
- Tydzień eksperymentów: 15 – 19.02.2021
- Dinozaury: 22 -26.02.2021
Piosenka: „Tak się zachmurzyło”
Wiersz: „Przyleciały gile…”
Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych, we współpracy w zespołach i parach. Doskonalenia do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy. | I.1,2,3 III. 5,7,8,9 |
Rozwijanie słownictwa dzieci poprzez czytanie literatury dziecięcej. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej. | IV. 1,2,5,19 |
Zapoznanie z pojęciem miłość, emocje. Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji. Przedstawianie swoich uczuć. Poznanie tradycji obchodzenia walentynek. Budzenie uczucia miłości i szacunku wobec bliskich, rozwijanie zdolności mówienia o uczuciach. | II.1,2,4 |
Pogłębienie wiadomości na temat dinozaurów. Budzenie ciekawości otaczającym światem, jego prehistorią. | IV. 18 |
Budzenie zainteresowania przyrodą, wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku (według możliwości pogodowych. Zapoznanie z krajobrazem zimowym polskich gór. Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w górach oraz tropami zwierząt. Rozbudzanie ciekawości badawczej. Prowadzenie obserwacji i wypowiadanie się na ich temat. | II. 2, 4, 6 IV. 1,2,3,4,5,6,9, 13 |
Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych z wykorzystaniem różnych przyborów sportowych. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności. | I. 5,8 |
Poznanie różnorodnych technik i doświadczeń plastycznych. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. | I.6,7,9, IV. 1,8,19 |
Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu umiejętności wokalnych oraz ekspresji muzyczno-rytmicznych. | I.5 IV.1,7 |
Określanie kierunków I położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnianie pojęć „na, pod, obok”. Utrwalenie kolorów podstawowych oraz liczenia w zakresie trzech. Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez poznanie nazw dni tygodnia i informacji o ich przemienności (zgodnie z kolorami plan daltońskiego). | III.5,6 IV.12,14,15,16 |
************************************************************************
STYCZEŃ
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Dzień dziadka i babci: 18.– 22.01.2021
- Bezpieczeństwo zabaw zimowych: 25.– 29.01.2021
Wiersz: „Dla Babci”
Piosenka: „Babciu, droga Babciu”
1. | Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych, we współpracy w zespołach i parach. Doskonalenia do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy. | I.1,2,3 II. 1-9 III. 5,7,8,9 IV.14,19 |
2. | Wzbudzanie zainteresowania literaturą (słuchanie wierszy, bajek, opowiadań). Układanie krótkich zdań na podany temat. Kształtowanie analizy i syntezy słuchowej. | I.9 III. 2,6,8,9 IV. 1,2,3,5,6,19 |
3. | Budzenie zainteresowania przyrodą, wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku (według możliwości pogodowych), występujących zjawisk atmosferycznych np. opadów śniegu, szronu, obniżającej się temperatury, zamarzania wody. Zapoznanie dzieci z życiem ludzi i zwierząt oraz klimatem na dalekiej północy. Wzbogacenie wiedzy na temat obecnej pory roku. | IV. 18 |
4. | Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu, jako warunku zdrowia i odporności. Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych. Zapoznanie z rożnymi rodzajami sportów i zabaw na śniegu, z zasadami bezpieczeństwa podczas pobytu dzieci w różnych miejscach. | I. 5,8 III. 2 IV. 18 |
5. | Poznawanie roli jaką odgrywają dziadkowie w życiu rodziny wielopokoleniowej. Opowiadanie o członkach swojej najbliższej rodziny. Nazywanie najbliższych członków rodziny: mama, tata, babcia, dziadek. Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wzajemne okazywanie sobie szacunku, uczuć, wspólne świętowanie. | III. 2,6 IV. 2, 5 |
6. | Poznanie różnorodnej techniki plastycznej – wykonywanie prac plastyczno – technicznych. | I.7,9, IV. 1,8,19 |
7. | Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno – rytmicznych przy piosenkach, kształcenie poczucia rytmu, rozwijanie ekspresji i wyobraźni muzycznej, umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy. | I.5 IV.1,7 |
8. | Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez kształtowanie umiejętności rozpoznawania kierunków przestrzennych: na, pod i obok umożliwiających zlokalizowanie położenia danego przedmiotu. Utrwalenie liczenia w zakresie trzech. | III.5,6 IV.11,14,15 |
***********************************************************************
STYCZEŃ 04.01.2021r. – 15.01.2021r.
Wiersz: „Kolorowe klocki”
Piosenka: „Tup, tup po śniegu”
Zachęcanie do aktywności
ruchowej, uświadomienie dzieciom znaczenia zdrowego odżywiania się i aktywności
ruchowej dla zdrowia człowieka.
Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach
ruchowych w sali przedszkolnej oraz na podwórku. I.5, 7,8,9. III.2,3,5. IV.
3,4,5,9
Doskonalenia do
samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków
higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie
bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu przedszkolaka.
I.1,2,3
III. 5,7,8,9
Budzenie zainteresowania przyrodą, wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku. Dostrzegania regularności i następstw pór roku. IV. 18
Poznawanie warunków życia na Antarktydzie i na Grenlandii. Poznanie podstawowych cech klimatu polarnego oraz jej mieszkańców. Poznanie znaczenia białego ubarwienia zwierząt polarnych. IV. 18
Nazywanie barw podstawowych: kolory: żółty, niebieski, czerwony(zielony, pomarańczowy). eksperymentowanie, łączenie barw, otrzymywanie kolorów pochodnych, doskonalenie umiejętności rozplanowania pracy na płaszczyźnie. I.9, . IV. 1,2,8,19
Poznanie różnorodnej techniki plastycznej – wykonywanie prac plastyczno – technicznych. I.9, . IV. 1,2,8,19
Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu ekspresji muzyczno-rytmicznych. Próby śpiewania kolęd i pastorałek, wprowadzenie dzieci w nastrój świąteczny. I.5. IV. 1,7
************************************************************************
GRUDZIEŃ
TEMAT KOMPLEKSOWY:
Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok 14 – 04.01.2020
Piosenka: „Przybieżeli do Betlejem”
Wiersz: „Wieczór wigilijny”
- Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, rozwijanie poczucia empatii, wrażliwości i życzliwości , budowanie więzi między dziećmi opartych na wzajemnej akceptacji i szacunku.
Doskonalenia do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu przedszkolaka. I.1,2,3
III. 5,7,8,9 - Rozwijanie słownictwa dzieci poprzez czytanie literatury dziecięcej. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Dzielenie się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami związanymi z Świętami Bożym Narodzeniem. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej. IV. 1,2, 5
- Zapoznanie z tradycją świąt Bożego Narodzenia. Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na święta Bożego Narodzenia. Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej oraz pogłębienie więzi rodzinnych. II. 1,4, 6,9. III. 6. IV. 1,2,3,5,9
- Zachęcanie do aktywności ruchowej, uświadomienie dzieciom znaczenia zdrowego odżywiania się i aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka.
Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych w sali przedszkolnej oraz na podwórku. I.5, 7,8,9. III.2,3,5. IV. 3,4,5,9 - Budzenie zainteresowania przyrodą, wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku. Poszerzanie znajomości roślin spotykanych w otoczeniu przedszkola, drzewa iglaste świerk, sosna. Kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku. IV. 18
- Poznanie różnorodnej techniki plastycznej – wykonywanie prac plastyczno – technicznych. I.9, . IV. 1,2,8,19
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu ekspresji muzyczno-rytmicznych. Próby śpiewania kolęd i pastorałek, wprowadzenie dzieci w nastrój świąteczny. I.5. IV. 1,7
- Orientacja w schemacie własnego ciała i części garderoby, (powiązanie ze zdrowiem i z ubiorem świątecznym). Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie trzech oraz znajomości kolorów podstawowych. III.5,6. IV.11,12, 15,
************************************************************************
30.11.2020r. – 11.12.2020r.
Wiersz: „Szósty grudnia”
Piosenka: „Ding dog, ding dog spadł już śnieg”
Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, rozwijanie poczucia empatii, wrażliwości i życzliwości , budowanie więzi między dziećmi opartych na wzajemnej akceptacji i szacunku.
I.1,2,3
II.2,4,6,8 III. 1,5,7,8,9
Doskonalenie do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowych. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy.
II. 1, 4, 6
III.2,3,5,6 IV. 1,2,3,5,9
Kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów poprzez wywoływanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja, oglądanie dekoracji świątecznych, słuchanie utworów związanych z obchodzeniem Mikołajek. Kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych.
Mikołajki w przedszkolu – wizyta Mikołaja. Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na święta Bożego Narodzenia. Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej.
II. 1, 4, 6 III.2,3,5,6 IV. 1,2,3,5,9 |
Rozwijanie słownictwa dzieci poprzez czytanie literatury dziecięcej. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich związanych z Mikołajkami i Świętami Bożego Narodzenia. Dzielenie się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami związanymi z obchodzeniem Mikołajek. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej
IV. 1,2,5,6
Rozbudzanie zainteresowania zdrowym stylem życia. Zachęcanie do aktywności ruchowej. Zapoznanie dzieci z dawnymi wierzeniami oraz obecną zabawą i wesołymi wróżbami andrzejkowymi.
I.5, 7,8,9
III.2,3 IV. 1,2,3,4,5,9
Budzenie zainteresowania przyrodą, zachęcanie do obserwowania zmian w otoczeniu związanych ze zbliżająca się zimową porą. Uświadomienie dzieciom konieczności dokarmiania ptaków zimą. Poznanie ptaków zimujących w Polsce.
II.10,11 IV. 18
Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych z wykorzystaniem elementu toczenia i zastosowaniem nietypowych przyborów. I. 5,8
Poznanie różnorodnej techniki plastycznej, wykonywanie prac plastyczno – technicznych z użyciem materiałów różnych.
I.9, IV. 1,2,8,19
Kształtowanie umiejętności klasyfikowania i liczenia, porównywanie liczebności zborów. Nabywanie umiejętności stosowania określeń: długi, krótki. IV. 11,12,13,15,
************************************************************************
Wiersz: „Kotek” B. Formy
Piosenka: „Kundel Bury”
ZWIERZĘTA DOMOWE 16. – 20.11.2019 KIEDY IDZIE ZIMA, KAŻDY MA SWÓJ DOMEK 23.-27.11.2020 | OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ |
Kontynuacja kształtowania samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowe. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy. Doskonalenie umiejętności współdziałania w parach. | I.1,2,3 III.1-9 |
Usprawnianie małej motorki oraz kreatywności poprzez zabawy z użyciem różnorodnych materiałów plastycznych. Dalsze wdrażanie kolorów podstawowych używanych w Planie Daltońskim. | I.9, 12 IV.1,8, |
Rozwijanie kompetencji językowych , poszerzanie słownictwa dzieci, zdobycie wiedzy na temat wybranych zwierząt domowych oraz różnorodnych domach ludzi i zwierząt (schronienia zimą, rodzaje domów). Prezentacja swoich umiejętności recytatorskich na uroczystym spotkaniu z okazji Pasowania na Przedszkolaka. | II. 4, 9, 10 III.2,3,5 IV 1,2,3,5,6,7,18. |
Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych. Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu, jako warunku zdrowia i odporności. | I.1.5, |
Uczestnictwo w zabawach muzycznych i rytmiczno – ruchowych, podejmowanie prób wspólnego uczestnictwa w zabawach ruchowych i śpiewie. Prezentacja umiejętności wokalno –tanecznych na uroczystym spotkaniu z okazji Pasowania na Przedszkolaka. | II.4, 9, IV.7 |
Kontynuacja wyrabiania prawidłowych nawyków higienicznych, żywieniowych i samoobsługowych. Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia ze zwróceniem uwagi na kolejne etapy. | I.1, 2, 3 |
Dalsze wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad panujących w przedszkolu oraz zgodnego funkcjonowania w grupie, rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej. | II.3, 5, III.1, 4, 5 |
Poznanie warunków potrzebnych do rozwoju zwierząt domowych (przestrzeni życiowej, pokarm, bezpieczeństwo), wdrażanie szacunku dla zwierząt. Stwarzanie okazji do rozróżniania i nazywania zwierząt hodowlanych i ich domów, karmienie zwierząt, opieka nad nimi. Zaznaczenie odpowiedzialności posiadania pupila. | II. 9,10 IV.2, 18 |
Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie trzech. Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała (wskazywanie części ciała u siebie i innych), dalsze kształtowanie pojęcia para. Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy. | IV. 12,14, 15,16, |
ZAMIERZENIA LISTOPAD:
TYDZIEŃ BAJKOWY 02.-06.11.2020
JESTEM DOBRYM POLAKIEM 09.– 13.11.2020
1. Wdrażanie dzieci do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higieniczno – porządkowe. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, zachowanie bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw, przestrzeganie kodeksu grupy. I.1,2,3 III.1-9
2. Rozwijanie kompetencji językowych , poszerzanie słownictwa dzieci, zdobycie wiedzy na temat własnego kraju oraz poznanych bajek podczas „Tygodnia Bajek w przedszkolu”. Kształtowanie przynależności do rodziny oraz tożsamości narodowej: mówimy po Polsku , jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska; budzenie przynależności do swojego kraju; poznanie najważniejszych symboli narodowych Polski. I.7,8,9 . III.2,3,5 .
IV 1,2,3,4,5,7,8 9,10,14.
3. Poznanie mapy Polski, rozwijanie zainteresowań miejscem zamieszkania (pięknem krajobrazu) – morze, góry. Kształtowanie postawy szacunku do ochrony przyrody m.in. poprzez poznanie etapów wytwarzania miodu. Poznanie roli miodu w życiu człowieka (zdrowie). III.2 IV.8,9,10, 14,18, 19,
4. Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych oraz ćwiczeniach gimnastycznych. Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu, jako warunku zdrowia i odporności. I. 5,8
5. Poznanie różnorodnej techniki plastycznej wykonanie pracy plastyczno –technicznej związanych z tematyką. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. I.9, IV. 1,2,8,19
6. Wdrażanie do udziału w zajęciach muzyczno – ruchowych przy piosenkach poznanych przez dzieci. Rozwijanie wrażliwości muzycznej, pamięci oraz poczucia rytmu. Osłuchanie się z hymnem Narodowym. I.5 IV. 1,7
Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania, wprowadzenie pojęcia para. IV. 12,14, 15
Piosenka: „Witajcie w naszej bajce”
Wiersz: „Bajka”
************************************************************************
PAŹDZIERNIK:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
ZDROWIE 12.-16.10.2020 |
POGODA JESIENIĄ 19.10 – 23.10.2019
WIERSZ: „JEŻ”
PIOSENKA: „KOLOROWE LISTKI”
Lp. | ZDROWIE 12.-16.10.2020 POGODA JESIENIĄ 19.10 – 23.10.2019 | OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ |
1. | Dostrzeganie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni, dostrzeganie kolorów i kształtów chmur, rozwijanie wyobraźni . | IV 2.6.18.,I.3 |
2. | Usprawnianie małej motorki oraz kreatywności poprzez zabawy z plasteliną, kredkami, farbami, materiałem przyrodniczym. Nauka rozpoznawania kolorów podstawowych używanych w Planie Daltońskim. | I.9, IV.8.15.18 |
3. | Zabaw, gry ruchowe – nabywanie ogólnej sprawności i zwinności fizycznej dziecka. | I.1.5, IV.7 |
4. | Uczestnictwo w zabawach muzycznych i rytmiczno – ruchowych, podejmowanie prób wspólnego uczestnictwa w zabawach ruchowych i śpiewie. | IV.7 |
5. | Dalsze wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych, żywieniowych i samoobsługowych. Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk. | I.1, I.2, I.3 |
6. | Kontynuacja wdrażania do przestrzegania ustalonych norm i zasad panujących w przedszkolu oraz zgodnego funkcjonowania w grupie, rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej. | II.3, II.5, III.1, III.4, III.5 |
7. | Rozumienie konieczności dostosowywania ubioru do warunków atmosferycznych, dbałość o własne zdrowie –przełamywanie leku przed wizytą w gabinecie lekarskim w razie choroby. Poznanie zdrowych i niezdrowych produktów żywieniowych. | I.3.5,9 II.1.8, IV.2. 20 |
8. | Rozwijanie umiejętności rozpoznawania kolorów pod stawowych oraz liczenia w zakresie dwóch. Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy (dobieranie w pary pasujących przedmiotów). | IV. 12,15, |
************************************************************************
WRZESIEŃ
TEMAT KOMPLEKSOWY: JESIEŃ W PARKU I W LESIE 28.09-09.10. 2020
Piosenka: „Kolorowe listki”
Wiersz: „Jeż”
Lp. | JESIEŃ W PARKU I LESIE 28.09 – 9.10.2019 | OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ |
1. | Kształtowanie umiejętności posługiwania się przymiotnikami; rozszerzanie słownika czynnego dzieci. | IV 2.6.18 |
2. | Usprawnianie małej motorki oraz kreatywności poprzez zabawy z różnym materiałem plastycznym oraz przyrodniczym. Wprowadzenie elementów Planu Daltońskiego – zaznaczanie obecności na tablicy. | I.9, IV.8.15.18 |
3. | Nabywanie ogólnej sprawności i zwinności fizycznej dziecka poprzez udział w: zabawach i grach, torze przeszkód, zabawach z chustą Klanzy, zabawach z nietypowymi przyborami oraz zabawach w okolicy przedszkola. Ćwiczenie wytrzymałości poprzez różne formy treningu podczas Europejskiego Tygodnia Sportu | I.1.5, IV.7 |
4. | Uczestnictwo w zabawach muzycznych i rytmiczno – ruchowych, podejmowanie prób wspólnego uczestnictwa w zabawach ruchowych i śpiewie. | IV.7 |
5. | Dalsze wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych, żywieniowych i samoobsługowych. Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk | I.1, I.2, I.3 |
6. | Ciągłe wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad panujących w przedszkolu oraz zgodnego funkcjonowania w grupie, rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej. | II.3, II.5, III.1, III.4, III.5 |
7. | Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych (kasztanowiec, dąb), oraz na temat podstawowych grzybów; wdrażanie do zachowania szczególnego bezpieczeństwa podczas ich rozpoznawania i zbierania. | I. , IV.2, 18 |
8. | Nabywanie umiejętności globalnej oceny ilościowej poprzez wprowadzenie pojęć: mało, dużo oraz wdrażanie umiejętności klasyfikowania według rodzaju poprzez działanie na konkretach. Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku. | IV. 11, 12, 14 |
**********************************************************************
JESIEŃ W SADZIE I OGRODZIE 14 – 25.09.2020
Wiersz: Wpadła gruszka
Piosenka: „Małe czerwone jabłuszko”
Lp. | JESIEŃ W SADZIE I OGRODZIE 14.09 – 25.09.2020 | OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ |
1. | Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców: kształtowanie umiejętności posługiwania się przymiotnikami; rozszerzanie słownika czynnego dzieci, zachęcanie do profilaktyki zdrowotnej poprzez zdrowe odżywianie się. | IV 2.6.18.,I.3 |
2. | Usprawnianie małej motorki oraz kreatywności poprzez zabawy kredkami, farbami. | I.9, IV.8.15.18 |
3. | Zabawy ruchowe – nabywanie ogólnej sprawności i zwinności fizycznej dziecka. | I.1, 5, IV.7 |
4. | Rozwijanie orientacji przestrzennej dzieci, kształtowanie świadomości schematu własnego ciała. | IV.14 |
5. | Uczestnictwo w zabawach muzycznych i rytmiczno – ruchowych, podejmowanie prób wspólnego uczestnictwa w zabawach ruchowych i śpiewie. | IV.7 |
6. | Dalsze wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych, żywieniowych i samoobsługowych. Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk | I.1, I.2, I.3 |
7. | Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad panujących w przedszkolu oraz zgodnego funkcjonowania w grupie, rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej. | II.3, II.5, III.1, III.4, III.5 |
8. | Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy owoców (jabłko, gruszka, malina, śliwka) oraz warzyw (marchewka, pietruszka, ziemniak). | IV.2, 18 |
9. | Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dwóch. zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku. | IV. 12, 15 |
Wiersz:
Wpadła gruszka do fartuszka,
a za gruszką dwa jabłuszka.
A śliweczka wpaść nie chciała,
bo śliweczka niedojrzała.
Piosenka:
Małe czerwone jabłuszko
Tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Za rączki się trzymają i wkoło obracają
Za rączki się trzymają i wkoło obracają
Małe czerwone jabłuszko
Tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Jabłuszko podskakuje a gruszka przytupuje
Jabłuszko podskakuje a gruszka przytupuje
Małe czerwone jabłuszko
Tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Klaszcze w rączki jabłuszko razem z dojrzałą gruszką
Klaszcze w rączki jabłuszko razem z dojrzałą gruszką
Małe czerwone jabłuszko
Tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Tańczą dookoła, jabłuszko gruszkę woła
Tańczą dookoła, jabłuszko gruszkę woła
************************************************************************
TEMAT KOMPLEKSOWY: W PRZEDSZKOLU 1 – 11.09.2020
PIOSENKA: „My jesteśmy krasnoludki”
WIERSZ: „Mam trzy latka”
1.Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych, kultury przy stole podczas posiłków. I.1,2,3,4. III.5,8,9
2. Ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie przedszkolnej. Przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny i bezstresowy. Przyzwyczajenie dzieci do nowego trybu życia. II. 1,2,5,7,8,9. III. 3,4,5,8,9.
3. Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z personelem przedszkola. i pozostałymi dziećmi; wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci. Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu. I.9 . III. 3,4,5,8,9. IV.2,6
4. Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu; nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb. Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych; rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach; zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie. I.3,5,7,8,9.
II. 1, 2,9. III.2,5,8. IV.2,9,19.
5. Poznanie najbliższego środowiska podczas spacerów, nauka chodzenia w parach z wężem oraz w „pociągu”. IV.9,18.
6. Zaspokojenie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych, korzystania z aktywności ruchowej na świeżym powietrzu. I. 5, 8.
7. Poznanie różnorodnych technik i doświadczeń plastycznych. Odczuwanie satysfakcji z końcowych efektów swojej pracy. I.6,7,9. IV. 8.
8. Wdrażanie do udziału w zajęciach ruchowo – muzycznych przy piosenkach. Rozwijanie wrażliwości muzycznej, pamięci oraz poczucia rytmu. IV. 7
9. Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała (nazwy poszczególnych części ciała). Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku w szatni. IV. 12,14.