Zajęcia w grupie 4-latków wg programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka” z zakresu rozwijania umiejętności układania rytmów.
Temat: „Potrafię ułożyć taki wzorek”
Cel ogólny:
– skupienie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich
Cele szczegółowe:
– dziecko potrafi wychwycić i kontynuować powtarzający się rytm,
– dziecko potrafi kodować regularność rytmiczną w układance -potrafi ułożyć szlaczek z figur geometrycznych
Przebieg zajęcia
1. Dzieci siedzą przed tablicą. Przed każdym dzieckiem znajduje się tabliczka, na której znajdują się figury geometryczne wycięte z papieru. Dzisiaj na zajęciach będziemy układać różne wzorki, które będą się powtarzać.
Popatrzcie na tablicę układam na niej koła.
Nauczyciel przyczepia na tablicy trzy kółka i razem z dziećmi powtarza kółko, kółko…..
Dzieci na tabliczce układają taki sam wzorek odczytując co ułożyły.
Następnie nauczyciel między kółkami układa patyczki,
Dzieci razem z nauczycielem powtarzają kółko, patyk, kółko, patyk……
Dzieci na tabliczkach układają taki sam wzorek.
Nauczyciel między kółkiem a patykiem układa kolejny patyk-krzyżyk
Dzieci wraz z nauczycielem powtarzają kółko, krzyżyk, kółko, krzyżyk.
Dzieci układają taki sam rytm na swoich deseczkach.
Nauczyciel proponuje dzieciom, aby każde z nich spróbowało ułożyć swój rytm. Na zakończenie zajęcia dzieci odwzorowują swoje rytmy na kartkach.
Następnym razem będziemy układali trudniejsze rytmy.