WIOSENNE  POWROTY

12-16.04.20921r.

Witajcie Wesołki!

Mam nadzieję, że jesteście wyspani i wypoczęci, ponieważ przed nami nowy tydzień. Usiądźcie wygodnie i bądźcie uważni – zapraszam Was do świata ptaków.

PIĄTEK 16.04.2021r.

  • Mowa i myślenie
  • Aktywność plastyczna

Dzisiejszy dzień zacznijmy od pogodnej rozgrzewki w podskokach.

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

Wysłuchajcie opowiadania pt. „Szpaki” czytanego przez rodzica.

Obok domu Pawła rozciąga się duży ogród. Rosną w nim kwiaty i drzewa. Do ogrodu często przylatują ptaki. Są wśród nich także szpaki. Każdego roku Paweł obserwuje je. na podwórku rośnie wielka brzoza. To właśnie na niej szpaki mają swoją budkę lęgową. Kiedy wracają w marcu ze swojej wędrówki z Europy Zachodniej, budka lęgowa już na nie czeka. Wyczyszczona z zeszłorocznych traw i patyczków jest gotowa, aby założyć w niej nowe gniazdo. Szpaki, które mieszkają w ogrodzie Pawła już wróciły. Kilka razy obleciały cały ogród, usiadły na każdym drzewie i sprawdzały co się zmieniło. Zajrzały też do budki lęgowej. Chyba im się spodobała. Coraz częściej wchodzą do niej i przynoszą suche trawy, mech, drobne gałązki. Uwiją z tego wygodne gniazdko. Kiedy w gnieździe pojawią się jajka samica i samiec będą wysiadywać je na zmianę. Po 14 dniach wyklują się małe szpaki, które trzy tygodnie spędzą w gnieździe. W tym czasie ich rodzice ciężko pracują. Młode szpaki mają wielki apetyt. Rodzice karmią je owadami, dżdżownicami. Gdy dorosną wspólnie z rodzicami będą częstymi gośćmi w sadzie Pawła. Potrafią zjeść ogromne ilości wiśni, borówek, czereśni. Kiedy dojrzewają owoce, tata Pawła stawia w sadzie „stracha”. Ale szpaki chyba wiedzą, że to nic strasznego, a owoce są takie smaczne…

Odpowiedzcie na kilka pytań:

– Kto przylatuje do ogrodu Pawła?

– Jakie ptaki obserwuje Paweł?

– Gdzie szpaki mają swoją budkę lęgową?

– W jaki sposób przygotowuje się budkę lęgową dla szpaków?

– z czego szpaki wiją gniazdo?

– Kto w rodzinie szpaków wysiaduje jajka?

– Po ilu dniach z jajek wykluwają się szpaki?

– Ile czasu spędzają młode szpaki w gnieździe?

– Co zjadają młode szpaki?

– Jakie owoce lubią jeść szpaki?

– W jaki sposób tata Pawła odstrasza ptaki?

– Czy sposób taty na odstraszanie szpaków jest skuteczny?

Wesołki  zadanie polega na podzieleniu nazw ptaków na sylaby i określeniu pierwszej głoski. Powodzenia

https://wordwall.net/pl/resource/1440414/otw%C3%B3rz-wszystkie-okienka-i-podziel-nazwy-ptak%C3%B3w-na-sylaby

Posłuchajcie jak pięknie potrafią śpiewać nasi skrzydlaci przyjaciele.

https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA

Możecie również poobserwować gniazda a jeśli będziecie mieli szczęście spotkacie ich właścicieli.

https://www.youtube.com/watch?v=9CNkX301os4

Zachęcam do obejrzenia filmików o wildze: „Leśny budzik – wilga” oraz „Ptaki – wilga”

https://www.youtube.com/watch?v=hU1-FCVaQ3E

https://www.youtube.com/watch?v=zVXB3zynoYc

Na podstawie historyjki obrazkowej opowiedz o życiu wilgi.

https://drive.google.com/file/d/1dpJGgxTbVehpIt8qOSyJUf6T78CBkA2b/view?usp=sharing

Kochani dzisiejsze zadanie plastyczne zostawiam Waszej inwencji twórczej. Proszę wykonajcie dowolnego ptaka według własnego pomysłu. Jeśli jednak potrzebujecie podpowiedzi to zachęcam do wykonania ptaszka z dłoni. Wystarczy zamoczyć rękę w farbie i odbić ją na kartce. Zobaczcie na fotografię i zainspirujcie się

https://drive.google.com/file/d/1twMaUQpTb-P3xOkbQqwVtH588iwE9Ed0/view?usp=sharing

POWODZENIA!!!

Zadania popołudniowe:

  • Jeśli możecie, wybierzcie się wraz z kimś dorosłym na spacer. Zabierzcie z sobą piłkę i zorganizujcie konkurs, kto wyżej rzuci piłką lub kto kopnie ją dalej.
  • Wysłuchajcie wiersza Jana Brzechwy pt. „Jajko”.

https://www.youtube.com/watch?v=tqWUM_Cmzhk

Czy z wiersza można wyciągnąć jakąś naukę dla nas?

To wszystko na dziś. Widzimy się w poniedziałek w przedszkolu. Hurraaaaa!

 

Czwartek 15.04.2021 r.

  • Aktywność przyrodnicza
  • Aktywność muzyczna 

https://view.genial.ly/6076d80d44318b0d4e3db663/interactive-image-interactive-image

Zajęcia popołudniowe:

Dziękuję za dzisiaj i pozdrawiam serdecznie 

RELIGIA 15.04.2021r.

Pokój i Dobro!

Drogie Dzieci!

 

 

Na pewno macie w domu swoją ulubioną książkę. Może jest ich nawet kilka. Opowiadania, bajki, baśnie, wiersze. 
Dziś chcę Wam przedstawić Biblię- szczególną księgę opowiadającą np. o stworzeniu świata, cudach Jezusa. Zawiera wiele ciekawych historii. Jedną z nich jest przypowieść o Dobym Pasterzu.
 
Ukazuje ją krótka piosenka:
 
Ciekawostka!!!
Drogie Dzieci, czy wiecie ile jest języków na świecie? Zgadujcie…! Na pewno odpowiecie,  że dużo! Czy potraficie wymienić jakieś państwa lub języki istniejące na świecie? Angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, chiński itp.
Uwaga! Na świecie intnieje około 7000 jezyków. Biblia, to książka której fragmenty przetłumaczono na najwięcej języków świata.
 
Na zakończenie przesyłam ciekawą pioseneczkę.
 
Już nie mogę się doczekać spotkania z Wami i wspólnej zabawy!
 
Z Panem Bogiem
 
 

Środa 14.04.2021r.

  • Aktywność matematyczna
  • Ćwiczenia gimnastyczne

Poranna rozgrzewka.

Na dzień dobry wykonaj

8 pajacyków,

10 przysiadów,

6 podskoków,

5 pompek

Których ćwiczeń było najwięcej ?

https://view.genial.ly/5ed3fb33dbd44e121591254a/interactive-image-interactive-image

Zajęcia popołudniowe:

  • Zagraj z osobą dorosłą w mini  Potrzebujesz dwóch pól do gry. Osoba dorosła rysuje 3 statki dwumasztowe na polu. Twoim zadaniem jest odgadnąć gdzie się znajdują.

Powodzenia!

https://drive.google.com/file/d/1aG47ox_gX3PKK7atZkK4jD1gCvLyk-FH/view?usp=sharing

  • Ciekawa jestem jak Wam idzie nauka piosenki Bocianek. Wysłuchajcie piosenki raz jeszcze a następnie spróbujcie zaśpiewać pierwszą zwrotkę i refren acapella.

Pozdrawiam słonecznie 

 

Wtorek 13.04. 2021r.

  • Aktywność muzyczna
  • Ćwiczenia gimnastyczne

https://view.genial.ly/607439bb9eb50e1140068ba7/interactive-image-interactive-image

Zadania popołudniowe:
 
  • Znajdź informację na temat czym jest xylofon. Narysuj kolorowy ksylofon według własnego pomysłu. Jak myślisz na jakim instrumencie dzisiaj grałeś? 
  • Wykonaj karty pracy (różowa książka) strony 38-39

 

RELIGIA 13.04.2021r.

Szczęść Boże!
Drogie Dzieci, drodzy Rodzice!
 
Temat: Pan Jezus uczy nas być dobrym.
 

Czy znasz trzy „czarodziejskie” słowa? Na pewno tak, oto one: PROSZĘ, PRZEPRASZM, DZIĘKUJĘ. Te słowa znał również Pan Jezus. To On sam kazał ludziom prosić Boga o pomoc, a kiedy jakiś człowiek prosił Jezusa o pomoc On nigdy nie odmawiał. Słowo PROSZĘ oznacza „potrzebuję twojej pomocy”, „zrób coś dla mnie” i nigdy nie należy się wstydzić poprosić o pomoc drugą osobę. Jezus powiedział „proście, a otrzymacie, aby wasza radość była pełna”. Mamy więc pamiętać,że Bóg pomaga nam byśmy byli szcześliwi.

Szczególnie zwracała na to uwagę pewna dziewczynka, która zostala siostrą zakonną i miała na imię FAUSTYNA.
 
Dziś polecam obejrzenia ciekawy filmik:
 
Zapraszam również do wspólnego 
ułożenia puzzli.
 
Żegnam się z Wami słowami modlitwy:
 
Dziękuję Ci, Boże, za miłość Twoją, za mamę, tatę, rodzinę moją. Za dom nasz cały, za chwile radości. Niech w nim na zawsze pokój Twój zagości. Amen.
 
Pozdrawiam serdecznie

Poniedziałek 12.04.2021r.

  • Mowa i myślenie
  • Aktywność plastyczna

Mowa i Myślenie

Ćwiczenia poranne

Zabawa orientacyjno-porządkowa – „Słońce – deszcz”.

Słonko świeci wesoło – dziecko biega między gazetami. Na hasło: Deszcz pada – podnosi gazetę i kładzie na głowie. Ponownie hasło Słonko świeci wesoło jest sygnałem do  położenia gazety w dowolnym miejscu na podłodze i poruszania się biegiem między nimi.

 Ćwiczenie tułowia – „Witamy powracające ptaki”.

Dziecko w siadzie skrzyżny krążek układa przed sobą. Dłonie splata z tyłu. Na raz – stara się dotknąć czołem krążka – wita ptaki wracające z ciepłych krajów, na dwa – prostuje się, podnosi głowę do góry – rozgląda się, czy widać nadlatujące ptaki.

 Zabawa bieżna – „Ptaki i gniazda”.

Dziecko układa  gazety na  podłodze.  To  są  gniazda.  Dziecko  (ptak)  siedzi  w swoim gnieździe (siada skrzyżnie na gazecie). Przy dźwiękach np. bębenka ptak porusza się pomiędzy gniazdami, rozkłada ręce – wylatuje na poszukiwanie pożywienia. Na przerwę w grze wraca do swojego gniazda. Siada w nim skrzyżnie, prostuje plecy, dłonie układa na kolanach.

Wysłuchaj czytanego przez rodzica opowiadania pt. „Co słychać, panie Bocianie?”

Otwórz zieloną książkę z ilustracjami na stronie 56-57 lub oglądaj tu:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html#p=58

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady.

–             Przyjedziecie do nas? – zapytała.

–             No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

–             Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

–             Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

–             Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem. – Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.

–             Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.

Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

–             Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. – Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

–             Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody… – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

–             Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek:

–             Chciałbym latać jak ptaki.

–             Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

–             Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

–             Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

Co zapamiętałeś? Odpowiedz na pytania:

Co robią ptaki wiosną?

Kto to jest ornitolog?

Czyje gniazdo chcieli obserwować Olek i dziadek?

Jaki dziób ma bocian?

Dlaczego dziób bociana jest taki długi?

Co wiecie na temat bocianów?

Poznaj zwyczaje bociana

Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w kwietniu. Zamieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po przylocie natychmiast biorą się za przebudowę starego gniazda lub budują nowe. Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich, np. na dachach, słupach, budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują, aby gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja. Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi zajmuje się zdobywaniem pożywienia. Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże, krety, łasice, gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym pokarmem.

Wykonaj karty pracy z różowej książki str. 40, 42, 43. Postaraj się odszukać stron samodzielnie tak jak robimy to w przedszkolu.

Aktywność Plastyczna

Poćwiczmy sprawność rąk wykonując pracę plastyczną według instrukcji.Wybierz jeden z dwóch sposobów aby wykonać bociana. Powodzenia!

https://drive.google.com/file/d/16_BOgaCjjlq6OAiQ54udRVxx25qtAMOe/view?usp=sharing

Aktywności popołudniowe:

Zachęcam do wyjścia na spacer i obserwację zwierząt w przyrodzie. Jeśli spotkacie bociana koniecznie zróbcie zdjęcia i prześlijcie do mnie!

Pobawcie się ulubionymi zabawkami a może ułożycie puzzle?

Wykonajcie karty pracy ze strony 41 i 48.

To na tyle kochani pozdrawiam Pani Ada.

*****************************************************************************************************************************

WIOSNA NA WSI 

06.04.2021r. – 09.04.2021r.

Hej kochani!

Witam się z Wami po świątecznej przerwie. Mam nadzieję, że jesteście wypoczęci i możemy zacząć nasz nowy temat Wiosna na wsi.

Piątek 09.04.2021

  • Aktywność ruchowa
  • Aktywność plastyczno techniczna 

Aktywność ruchowa

Czas się poruszać, zapraszam do rozgrzewki! 

Do dzisiejszej aktywności ruchowej potrzebna będzie gazeta oraz wygodne ubranie. Czas- start! 🙂

Aktywność plastyczno/ techniczna

Kurczak

Potrzebujemy:
– papier w kolorze żółtym, pomarańczowym, czerwonym i białym,
– nożyczki,
– klej,
– czarny flamaster.

Z żółtego papieru wycinamy paski. Potrzebujemy ich cztery.

Czas na sklejenie pasków. Sklejamy je w „słoneczko”. Otrzymaliśmy osiem ramion.

Odwracamy „słoneczko” na drugą stronę i sklejamy ze sobą końce tych samych pasków, jak w zdjęciu poniżej. 

Teraz wycinamy z kolorowego papieru elementy kurczaczka: oczy, grzebień, dziobek, skrzydełka i pazurki.

Przyklejamy wszystkie elementy kurczaka.

Czekam na zdjęcia Waszych prac!

Aktywności popołudniowe:

Realizacja Programu Zdrowia Jamy Ustnej i Zapobiegania Próchnicy „Zdrowe zęby mamy – marchewkę zajadamy”

1.Drogie Gapcie, poproście rodziców o pomoc w przeczytaniu wiersza i  porozmawiajcie o nim.

Wiersz B.Formy „U dentysty”

Pan dentysta leczy zęby,
wszyscy o tym wiedzą.
A szczególnie dzieci, które
wciąż cukierki jedzą.

Kiedy nagle ząb zaboli
na fotelu siadasz.
I po chwili mocną plombę
w zębie już posiadasz.

Szczotka, pasta to są zębów
wielcy przyjaciele.
Myj dokładnie swoje zęby,
nie tylko w niedzielę.

2. Spójrzcie na obrazek i odpowiedzcie na poniższe pytania:

Kto to jest stomatolog?

Na czym polega jego praca?

Jak wygląda jego strój?

3. Pokaż zęby! – wykonajcie poniższe ćwiczenia logopedyczne:

– policzcie językiem zęby na górnej szczęce,

– policzcie językiem zęby na dolnej szczęce,

– umyjcie językiem zęby na górze, na dole,

– szeroko się uśmiechnijcie pokazując piękne ząbki.

4. „Zdrowe zęby, piękny uśmiech” – praca plastyczna.

Pokolorujcie dowolny obrazek, a następnie przyklejcie z białej plasteliny zęby w buzi chłopca i dziewczynki 

5. Obejrzyjcie fil pt. „Przyjaciele na tropie zdrowych zębów”:

https://www.youtube.com/watch?v=HQr_sZXZaEo

Dziękuję Ci za dzisiejsze uczestnictwo w zabawach. Spisałaś/ spisałeś się na medal! Pamiętaj aby podziękować rodzicom za pomoc w zadaniach. W ramach podziękowania możesz pomóc rodzicom w domowych czynnościach. Z pewnością się ucieszą. Przesyłam pozdrowienia!

Czwartek 08.04.2021

  • Aktywność przyrodnicza
  • Aktywność muzyczna 

Temat dnia: Jak się czuję, kiedy dymi papieros? Realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas”
Cel: zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego.

1. Ćwiczenia oddechowe
Dziecko siada na dywanie lub na kocu w wygodnej dla siebie pozycji. Rodzic informuje
dziecko, że za chwile będzie wyobrażało sobie, że wdycha różne zapachy. W tle
można włączyć cichą, spokojną muzykę lub odgłosy natury np.
https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg

Rodzic powoli czyta:
Wyobraź sobie, że jesteśmy w pięknych górach. Tam powietrze jest czyste, zdrowe
i rześkie. Wdychajmy powoli to powietrze. Wciągamy powietrze nosem, wędruje ono
do naszych płuc i jeszcze niżej… Zatrzymujemy je na chwilkę… Wypuszczamy ustami
powietrze powoli… i jeszcze raz: wciągamy górskie powietrze… zatrzymujemy…
wypuszczamy.
Teraz z gór przenosimy się na zieloną, pachnącą łąkę. Rośnie na niej dużo kolorowych
kwiatków. Powietrze tam jest również czyste, świeże. Wciągamy je… zatrzymujemy…
i powoli wypuszczamy. Znów wciągamy… zatrzymujemy, wypuszczamy.
Myślimy teraz o miejscu, w którym najbardziej lubimy przebywać… Przypominamy
sobie zapach tego miejsca. Powoli wdychamy zapach tego miejsca… i wdychamy.
Znów wdychamy i… wydychamy.
A teraz wyobraź sobie, że jesteś w miejscu, gdzie pali się papierosy… Wdychamy ten
zapach… wydychamy… znów wdychamy i… wydychamy.

2. Rozmowa z dzieckiem
Po krótkiej chwili rodzic może zadać dziecku kilka pytań:
 Które zapachy były miłe?
 Które były nieprzyjemne?
  Które wdychało się łatwo, a które z trudem?

3. Zabawa w kwiatki.
Rodzic prosi dziecko o narysowanie kwiatu. Gdy kwiat jest gotowy, dziecko siada
z rysunkiem przed sobą i zamyka oczy. Rodzic podaje następującą instrukcję:
Wyobraź sobie, że jesteś kwiatem w dużym, pięknym ogrodzie. Na niebie świeci
piękne słoneczko, a was kołysze delikatny, przyjemny wietrzyk (dziecko kołysze się
razem z kwiatem). Każdy kwiatek w tym ogrodzie oddycha świeżym, zdrowym
powietrzem. Pokaż mi, jak taki kwiatek wygląda, co się z nim dzieje.
Dziecko demonstruje
Nagle jednak ktoś wtargnął do tego ogrodu i zapalił papierosa. Kwiatki chciałyby
jeszcze wdychać świeże powietrze, ale czują tylko dym papierosowy. Pokaż, co teraz
dzieje się z kwiatkami, jak one się zachowują, jak wyglądają.
Dziecko demonstruje
Ten ktoś z papierosem już sobie poszedł. Znów w ogrodzie jest czyste powietrze. Co
dzieje się teraz z kwiatkami?
Dziecko demonstruje

4. Propozycja zabawy „Uwaga, dym!”
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, na hasło „Uwaga, dym!” kuca zasłaniając
głowę rękoma, na hasło „Dym zniknął” dziecko ponownie spaceruje.

5.Nauka rymowanki:
Papieros to wróg nasz, zdrowie zabiera. Nie wolno! To szkodzi!
Dość tego palenia!
Mów rymowankę wyklaskując każdą sylabę.
Mów rymowankę podskakując przy każdej sylabie.
Mów rymowankę i policz ile ma wszystkich słów.

6. Piosenka o Dinku
Zapraszam do posłuchania piosenki o Dinku.

  • O czym była piosenka?
  • Tańcz razem z Dinusiem do piosenki, klaszcz do rytmu 🙂
  • A teraz będzie Ci łatwiej nauczyć się refrenu

7. W wolnej chwili pokoloruj portret Dinusia. Użyj do tego swoich ulubionych kredek.
Jeśli masz ochotę, możesz użyć farb. Spróbuj policzyć, ile Dinuś ma na grzbiecie
trójkątów.

Zabawy z rytmem

Przygotuj: drewnianą deskę, pałeczki drewniane (lub bębenek z pałeczkami) lub przygotuj 2 drewniane klocki.

https://docs.google.com/document/d/1OKfFVbgeJkO6NvAvKuP7aUz1CbjFj7O0h0yFee17brE/edit?usp=sharing

Wykonaj karty pracy ze strony 68 i 69 „Olek i Ada”cz.IV

Dziękuję Ci za dzisiejsze uczestnictwo w zabawach. Spisałaś/ spisałeś się na medal! Pamiętaj aby podziękować rodzicom za pomoc w zadaniach. W ramach podziękowania możesz pomóc rodzicom w domowych czynnościach. Z pewnością się ucieszą. Przesyłam pozdrowienia!

Propozycje na popołudniową nudę:

Zgaduj -zgadula –rozwiąż zagadki:           
-Kiwa się śmiesznie na krótkich nóżkach, pływa po stawie, zwie się…(kaczuszka)                                                    
– Choć się zielonej trawy naje, to mleko zawsze białe daje (krowa)    
– Lubi owies, lubi siano, w stajni rży i parska rano (koń)            
– Mieszka sobie w chlewiku, z koryta wyjada, z nikim nie gada (świnia)
– Głośno pieje : kukuryku, wstań dziewczynko i chłopczyku (kogut)                                                                                      

Gra „Ćwiczymy pamięć”

https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4

Gra „Kto tu mieszka”

https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07

Zapraszam Cię do wysłuchania piosenki „Ciocia Tecia farmę ma”

CZWARTEK 08.04.2021r. 

RELIGIA

Witajcie Dzieciaczki!

 

Szczęść Boże Rodzice!
 
Temat: Cieszymy się zmartwychwstaniem Jezusa.
 
Święta za nami, ale nadal cieszymy się zmartwychwstaniem Jezusa, dlatego dzisiaj przywitamy się radosnym okrzykiem:
CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAŁ!
PRAWDZIWIE ZMARTWYCHWSTAŁ!
Przypomnimy sobie teraz piosenkę, której uczyliśmy się na zajęciach:
 

Nie  ma takiego jak Jezus ,

nie ma takiego jak On/2X

Szukam, szukam ale nie ma nie ma,

patrze, patrze ale nie ma nie ma

krążę, krążę ale nie ma nie ma.

Nie ma takiego jak On.

W niedzielę rano Pan Jezus zmartwychwstał. Kobiety poszły obejrzeć grób, w którym leżał Jezus. Obok grobu stanął anioł w białych, 

lśniących szatach, który powiedział kobietom, że Jezus zmartwychwstał, żyje i nie ma Go już w grobie.

Ćwiczenie- pytania do tekstu:

– W jakim dniu tygodnia Jezus zmartwychwstał? (w niedzielę)

– Kto poszedł obejrzeć grób? (kobiety)

– Kto stanął przy grobie? (anioł)

– Co anioł powiedział kobietom?(Jezus zmartwychwstał, żyje, nie ma go już w grobie)

Zadanie: Wymieńcie swojego ulubionego bohatera z bajki, filmu lub książki…może jest nim „Strażak Sam” lub  Marshall z „Psiego Patrolu”? Pomysłów na pewno macie wiele. 

Zapraszam teraz do obejrzenia i wysłuchania piosenki. 

Tym radosnym akcentem się z Wami żegnam i zachęcam do odwiedzania naszej kołobrzeskiej bazyliki i modlitwy przy grobie Jezusa.

W imię Ojca i Syna i Ducha  Świętego. Amen.

Środa 07.04.2021r 

  • Aktywność matematyczna
  • Ćwiczenia gimnastyczne

https://view.genial.ly/5ec29d6b32a04c0d96b76ece/interactive-image-interactive-image

Propozycje na popołudniową nudę:

 

  1. Ćwiczenia narządów mowy: 

„Naśladuj mnie”

 

Krowa – ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte.

Świnka – tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu u.

Piesek – szczerzenie zębów, ziajanie.

Kotek pije mleko – wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym.

 

„Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna”

 

Jestem mały poliglota,

Bo rozumiem psa i kota,

Ptasi język także znam,

Zaraz udowodnię wam.

Kotek pyszne mleko miał.

Pyszne było- miauknął…………

 

Piesek też by pewnie chciał

Szczeka głośno;………………

 

Małej myszce ser się śni.

Piszczy cicho;…………….

 

Kurka zniosła jajek sto.

Gdacze o tym;…………..

 

Kaczka śliczne piórka ma.

Kwacze dumnie;………….

 

Nad jeziorem żabek tłum

Kumka sobie;…..

 

Jak to dobrze kumie, kumie,

Że ktoś po żabiemu umie.

 

„Co mówią zwierzęta”

 

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.

Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.

Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau

Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.

Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.

Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.

Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.

Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.

Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.

Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?

Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

  1. Ćwiczenie słuchu fonematycznego: 

Kończenie rymowanych zdań.

 

Cielę co językiem…(miele).

Przyszła koza do…(woza).

Wlazł kotek na…(płotek).

Pies zły szczerzy…(kły).

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie…(szły).

To dla kotka jest miseczka pełna…(mleczka).

Kotek rozplątał babci…(motek).

 

 

  1. Zabawa rytmiczno – ruchowa: Kaczki

 

Dziecko idzie po okręgu i odpowiednio do słów, przystając przy tym, macha rękami i tupie nogami.

 

Jak to miło być kaczuszką,

machać sobie prawą nóżką.

Szczery uśmiech mieć na dziobie,

prawą nóżką tupać sobie.

Tup – tup – tup

Tup tup – tup

Tup – tup tup – tup, itp.

Idzie kaczka nieboraczka,

śmiesznie człapie w luźnych laczkach.

Za tą kaczką druga kaczka,

idzie kaczek cała paczka.

Jak to miło być kaczuszką,

machać sobie lewą nóżką.

Szczery uśmiech mieć na dziobie,

lewą nóżką tupać sobie.

Tup – tup – tup

  1. Wykonaj karty pracy str. 58 i 77

 

Hej kochani!

Witam się z Wami po świątecznej przerwie. Mam nadzieję, że jesteście wypoczęci i możemy zacząć nasz nowy temat Wiosna na wsi.

Wtorek 06.04.2021r.

  • Umuzykalnienie
  • Zabawy ruchowe

Na dobry początek zapraszam do zabawy z rodzicami lub rodzeństwem.

„Masaż na dobry humor” (rodzic wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty, które dziecko naśladuje)

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

Zapraszam Cię do wysłuchania piosenki „Ciocia Tecia farmę ma”.

1. Ciocia Tecia farmę ma.

Ma, ma, ma!

Język zwierząt dobrze zna.

Zna, zna, zna!

Gdy są głodne mówią tak.

Tak, tak, tak!

Posłuchajcie jak!

Ref. Piesek: hau, hau, hau,

Kotek: miau, miau, miau,

Świnka: kwi, kwi, kwi,

Już się język plącze mi:

Krówka: mu – mu – mu,

Indor: gu -lu -gu,

Owca: be, be, be

Każde zwierze zjeść coś chce:

Kaczka: kwa, kwa, kwa,

Konik: i – ha, ha,

Kura: ko, ko, ko,

Kto powtórzy to, no kto?

To nie koniec jest,

Jeszcze szara gęś,

Gęga: gę, gę, gę,

Wszyscy już najedli się!

2. Ciocia Tecia farmę ma –

Ma, ma, ma!

O zwierzęta swoje dba –

Dba, dba, dba!

Kiedy karmić trzeba je –

Je, je, je!

Ciocia Tecia wie!

Ref. Piesek: hau, hau, hau,

Kotek: miau, miau, miau,

Świnka: kwi, kwi, kwi,

Już się język plącze mi:

Krówka: mu – mu – mu,

Indor: gu -lu -gu,

Owca: be, be, be

Każde zwierze zjeść coś chce:

Kaczka: kwa, kwa, kwa,

Konik: iha, ha,

Kura: ko, ko, ko,

Kto powtórzy to, no kto?

To nie koniec jest,

Jeszcze szara gęś,

Gęga: gę, gę, gę,

Wszyscy już najedli się!

Odpowiedz na kilka pytań:

  • Z ilu zwrotek składa się piosnka ?
  • O jakich zwierzętach jest mowa w kolejnych zwrotkach?
  • Jak ma na imię ciocia z piosenki?

Wysłuchaj piosenkę jeszcze raz i  spróbuj nauczyć się jej refrenu. A może nagrasz mi jak śpiewasz?

Będzie mi bardzo miło

ZABAWY RUCHOWE

Zakręć kołem – Wychowanie fizyczne – Ruletka (wordwall.net)

I poskaczcie jeszcze troszkę wraz ze zwierzętami.

Wykonaj karty pracy str. 62, 63, 64.

Dziękuję za dzisiejsze zmagania i oczywiście czekam na zdjęcia. Pozdrawiam P. Ada

Propozycje na popołudniową nudę:

Sylaby – Ruletka (wordwall.net)

Zabawa 1. Nazywamy dorosłe zwierzę oraz potomstwo

Rodzic podaje nazwę dorosłego zwierzęcia, a dziecko podaje nazwę potomstwa.

Zabawa 2. Szukamy zdrobnień do podanego słowa

Następnie dziecko próbuje ułożyć jak najwięcej zdrobnień do nazw młodych zwierząt, np.: prosię, prosiątko, prosiaczek. Koń …. ? No właśnie! Czy ta sama reguła układania zdrobnień sprawdza się u wszystkich zwierząt?

Zabawa 3. Szukamy rymujących się słów

Wersja uproszczona: możemy układać rymy wyłącznie do jednego podanego słowa np. cielaczek – kubraczek, prosiątko – słoniątko.

Zabawa 4. Układamy rymujące się zdania

Wymyślanie przez dzieci krótkich rymowanek do podanych zdrobnień nazw młodych zwierząt np. Kurczaczek jest mały jak znaczek. Cielaczek ma brązowy kubraczek… itp.

Rodzic czuwa nad poprawnością wypowiedzi, prawidłowymi formami gramatycznymi oraz sprawdza czy podane przez dziecko słowo rzeczywiście istnieje.

Dlaczego warto bawić się z dzieckiem SŁOWAMI:

zwiększamy zasób słownictwa czynnego i biernego,

rozwijamy wyobraźnię,

uczymy reguł gramatycznych i fleksyjnych,

ćwiczymy narządy mowy,

usprawniamy słuch fonemowy.

Prosta zabawa, a tyle korzyści!

*****************************************************************************************************************************

Witam serdecznie wszystkie Wesołki oraz rodziców. W tym tygodniu będziemy wokół tradycji świątecznych w wiosennym wydaniu. Miłej zabawy moi drodzy i do dzieła.

Piątek 02.04.2021r.

  • Mowa i myślenie
  • Aktywność plastyczna
 
Wesołki to już ostatni dzień naszych zmagań przed świętami. Bawcie się dobrze i oczywiście nie zapominajcie o zdjęciach. Pozdrawiam bardzo ciepło i serdecznie życząc Wam wiele prezentów od zajączka Pani Ada. 
 

Czwartek 01.04.2021r.

  • Aktywność przyrodnicza
  • Aktywność muzyczna.

Witajcie Wesołki!

Dziś w kalendarzu pierwszy kwiecień a to oznacza, że mamy prima aprilis czyli dzień żartów. Jest to obyczaj obchodzony tego dnia w wielu krajach świata. Polega on na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu w błąd, nabieraniu kogoś. Dziś możecie bezkarnie zrobić psikusy. Chciałabym się pośmiać z Wami dlatego napiszcie mi jak i kogo udało się dziś Wam nabrać.

https://view.genial.ly/6061f39dcb87f60cf056f1e6/interactive-image-interactive-image

RELIGIA 01.04.2021

Witajcie Dzieciaczki!
Szczęść Boże Rodzice!
 
Temat: Wielka Noc
 
1. Na początku przywitajmy się znakiem krzyża i słowami piosenki. (Jeśli ktoś pamięta melodię i gesty, to zachęcam do śpiewu z pokazywaniem)
CHOĆ JESTEM MAŁY JAK PALEC
CHOĆ JESTEM MAŁY JAK MRÓWKA, 
ALE PROSZĘ CIĘ PANIE: WEJDŹ DO MEGO SERDUSZKA!
 
2. Teraz wymieńcie dni tygodnia, na pewno z pomocą rodziców Wam się uda!
I uczyńcie to ponownie dodając do czwartku, piątku i soboty wyraz WIELKI/WIELKA:
 
Wielki Czwartek
Wielki Piątek
Wielka Sobota
Po nich następuje WIELKA NOC! Dlaczego Wielka?
Tej nocy Pan Jezus Zmartwychwstał! Dokonał wielkiej rzeczy (cudu), pokonał śmierć! Umarł, ale wstał z grobu, aby pójść do nieba! Święta Wielkanocne to radość z tego wydarzenia! 
Dlatego w sobotę przygotowujemy wielkanocny koszyk, idziemy do kościoła, aby pobłogosławić (poświęcić) przygotowane pokarmy i w NIEDZIELĘ Zmartwychwstania zjeść uroczyste śniadanie! 
Polecam krótką modlitwę przed posiłkiem:
PANIE JEZU-NASZE SŁONKO
POBŁOGOSŁAW TO JEDZONKO.
PANIE JEZU-NASZE ŻYCIE
POBŁOGOSŁAW TEŻ I PICIE!
 
3. Nie zapomnijcie do koszyczka włożyć baranka! Oznacza on Jezusa, na którego mówimy: Baranku Boży!
 
4. Zapraszam do posłuchania i obejrzenia piosenki z animacją
(ZAŁĄCZNIK 1)
 
 
5. Zabawa: Zaproś kogoś do zabawy. Może być kilka osób. Zakrywamy i odsłaniamy oczy, gdy jedna osoba mówi głośno:
dzień (odkrywamy)- noc (zakrywamy)
jasność-ciemność
dobro-zło
słońce- księżyc
radość- smutek
Zaczynamy powoli, później coraz szybciej.
 
6. Dla chętnych dodatkowa prezentacja. Zapraszam do obejrzenia.
(ZAŁĄCZNIK 2)
 
 
Życzę radosnych świąt Wielkiej Nocy! Niech  Zmartwychwstały Jezus napełnia Wasze serca, miłością, pokojem, cierpliwością i nadzieją! No i oczywiście mokrego śmigusa-dyngusa!
 
Z Panem Bogiem!
Katechetka
Aneta Narbuntowicz 

Środa 31.03.2021r.

  • Aktywność matematyczna
  • Ćwiczenia gimnastyczne

Kochane bystrzaki mam dla was Wielkanocne zadania na koncentrację, spostrzegawczość oraz logiczne myślenie. Wiem, że sobie świetnie poradzicie. Do dzieła!

https://view.genial.ly/6061e444acc21e1265f394a9/interactive-image-interactive-image

 Czas na ćwiczenia na które zaproś całą swoją rodzinę.

Wyścig z jajem

Wyznaczamy start i metę, przenosimy jajko na łyżce w taki sposób aby nie upadło. Aby zminimalizować strary w jajkach polecam sztuczne. Możecie poruszać się bokiem, tyłem, przodem lub w dowolnie wymyślony sposób a nawet zawiązać oczy.

Zbijające jajko

Potrzebujemy plastikowych kubeczków lub kręgli i plastikowe jajko. Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dzieci rzucają tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.

Jajecznica czołganka/pajęczyna

Dzieci mają za zadanie pokonać-czołgając się i trzymając plastikowe jajko w ręku-wyznaczoną trasę, a następnie włożyć je do koszyka. Zabawę można bardzo utrudnić rozciągając jako przeszkodę sznurek, którego uczestnicy podczas czołgania nie mogą dotknąć. Zamiast czołgania dzieci mogą po prostu przechodzić pomiędzy sznurkiem przekształconym w pajęczą sieć. Jajko nie może wypaść z dłoni.

Szukanie jajek

Ukryj w domu kilka czekoladowych jajek. Będzie ciekawie jeśli będziecie podpowiadać mówiąc np. w tym miejscu jest zimno i na pewno znajduje się tam mleko.

Mam dla Was niespodziankę:) Cieszę się, że wykonujecie w domu zadania, które dla Was przygotowuje. W czwartek zapraszam Was na świąteczny koncert: „Jajko, kura, Alleluja”

Wtorek 30.03.2021r

  • Umuzykalnienie
  • Zabawy ruchowe

Witajcie kochane Wesołki!

Dziś chciałabym porwać was do świata muzyki, tańca i ruchu. Ubierzcie się wygodnie i wykonajcie dokładnie każde zadanie a rodziców poproście o zdjęcia, na które czekam każdego dnia.

https://view.genial.ly/5ec694439330ad0d7cd6a9c2/interactive-image-interactive-image

 

Poniedziałek 29.03.2021r

  • Mowa i Myślenie
  • Aktywność plastyczna

https://view.genial.ly/60608e856bd9330d1ecc5d37/interactive-image-interactive-image?fbclid=IwAR2cYwt4lL9ycnrEwow0AYy07ZHTfCGsb9WEEJa7gtwHd8Nsyqtlqu2OCoI

Wykonaj karty pracy str.52 i 53


Wesołki
 mam dla was dodatkowe zadania na ten tydzień. Aby pomóc rodzicom włączcie się w przedświąteczną pomoc domową. W domu jak wiecie jest mnóstwo pracy i podobnie jak w przedszkolu możecie wiele rzeczy wykonać sami. Proponuję np. pościerać kurze, uporządkować zabawki w swoim pokoju, posegregować śmieci, nakarmić pupila czyli psa i kota lub chomika jeśli go posiadacie. Rozładować zmywarkę lub pomóc w zmywaniu naczyń. Zapytajcie rodziców co możecie jeszcze zrobić za nich lub z nimi. Pamiętajcie jednak pomagać każdego dnia do świąt, ponieważ jest to szczególny okres dla wszystkich. Czekam na zdjęcia ze wszystkich aktywności. Na dziś to wszystko Przytulaki Pani Ada

Propozycja zajęć popołudniowych na ten tydzień:

·       Spacer po plaży, parku, lesie. Poszukiwanie wiosny (fotorelacja).

·       Układanie puzzli-przebiśniegi.

·       Wykonaj dodatkowe karty pracy(ksero).

**********************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

MOJA RODZINA

Drogie Wesołki w tym tygodniu zabieramy Was w podróż z całą RODZINĄ-bo to właśnie ona będzie tematem naszych spotkań. Rodzina wspiera, kocha i zawsze jest razem. Czujemy się w niej bardzo bezpieczni i potrzebni. Usiądźcie z rodzicami i przenieście się do czasów ich dzieciństwa. Otwórzcie stare albumy i posłuchajcie wspomnień. Zapewne usłyszycie coś interesującego a może też i jakieś wesołe historie? Kto wie 🙂
A co o rodzinie myślą dzieci? Obejrzyjcie krótki filmik:

Poniedziałek 02.11.2020 r.

Aktywność językowa
Aktywność ruchowa

https://view.genial.ly/5eca2ff1a91f5e0d2d17ad27/interactive-image-interactive-image

IDZIE JESIEŃ Z DESZCZ

Plakat - Deszczowa pogoda - Scenariusze zajęć i artykuły - Miesięcznik -  BLIŻEJ PRZEDSZKOLA

Piątek 30.10.2020 r.

Aktywność matematyczna

Aktywność plastyczna

https://view.genial.ly/5ee7aa130a350e0d8fe915bf/interactive-image-interactive-image

Czwartek 29.10.2020

Aktywność ruchowa

Aktywność muzyczna

https://docs.google.com/document/d/1OdDjErkbB-KWhqlZOdqKkYbduiJqCqEjQNPXPZwb4q4/edit?usp=sharing

Środa 28.10.2020

AKTYWNOŚĆ JĘZYKOWA

Witajcie Wesołki, 
usiądźcie wygodnie i posłuchajcie opowiadania S. Kraszewskiego „Woda krąży”, które dla Was przeczytam:
https://drive.google.com/file/d/1THYUKSQ5QR5oua6_Lj50nn3KFNdZXZBn/view?usp=sharing

Spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań i pamiętajcie aby wypowiadać się całym zdaniem:  
Jak zmieniła się kropelka wody? W jakiej postaci kropelka wody czuła się dobrze, a w jakiej źle? 

Obejrzyjcie ilustracje w książce na str. 18-19 i omówcie jak wygląda krążenie wody w przyrodzie.
Poćwicz rączkę wykonując kartę pracy ze str. 77

AKTYWNOŚĆ MUZYCZNA

Zapraszam Was do wykonania tańca w jesiennych kolorach. Możecie użyć chustki, która będzie tańczyła razem z Wami. Swobodnie poruszajcie się  w rytm muzyki a  do wspólnej zabawy wyciągnijcie rodziców lub rodzeństwo. Jesień nie musi być smutna i ponura. 

I jeszcze troszkę zabawy.

Wtorek 27.10.2020r.

AKTYWNOŚĆ PRZYRODNICZA

https://docs.google.com/document/d/10Whe2fpVOzLEgG3dWa9ehfP6qEcZX04T9i-b0VBrPqY/edit?usp=sharing

AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNO- TECHNICZNA

PARASOL- karta nr 12 Wyprawka plastyczna

Instrukcja wykonania pracy plastyczno- technicznej

https://docs.google.com/document/d/1zTPOU6pCxx54I6cytZQt7bSinih64EwCtDN4B9ACCKM/edit?usp=sharing