W roku 2022 grupa Gapci przystąpiła do Programu "Przyjaciele Zippiego", który składał się z 6 części. Program rozwinął u dzieci umiejętność radzenia sobie z trudnościami. Rozwinął kompetencje społeczne i emocjonalne oraz sprawił, że są lepiej przygotowane do pomagania innym w rozwiązywaniu problemów. W czasie realizacji programu dzieci wiele razy ćwiczyły umiejętność radzenia sobie i w ten sposób nauczyły się, jak sobie poradzić i jak poprosić innych o pomoc.

Przygotowują się do zmian w życiu i potrafią właściwie postępować w nowych i trudnych sytuacjach. Program wykształcił u dzieci w wieku przedszkolnym umiejętności radzenia sobie z trudnościami i konfliktami w codziennym życiu. Dzieci wyposażone zostały w podstawowe kompetencje społeczno - emocjonalne, które pomogą radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych, dzięki czemu będą lepiej funkcjonować w młodości i życiu dorosłym, korzystając z nabytych umiejętności.

Część 1 "Uczucia"

  • 1 spotkanie - Uczucie smutku- uczucie radości: dzieci ćwiczyły umiejętność rozpoznawania, co sprawia, że czasem są smutne, a czasem radosne i jak to jest u innych dzieci. Zajęcia pomogły dzieciom wymyślić, co mogą zrobić, aby poczuć się lepiej, kiedy jest im smutno.
  • 2 spotkanie - Uczucie złości: dzieci rozpoznawały złość u bohaterów opowiadania oraz własne uczucia, jakie mogą same doświadczyć na co dzień. Zadania polegały na znajdowaniu i ćwiczeniu różnych sposobów uspokajania się i poprawiania samopoczucia, kiedy odczuwa się złość.
  • 3 spotkanie - uczucie zazdrości: zajęcia dotyczyły zazdrości i tego, co można zrobić, kiedy pojawia się to uczucie. Zauważenie uczucia zazdrości i poradzenia sobie z nim, zapobiega pojawianiu się trudniejszych uczuć, które bywają konsekwencją zazdrości.
  • 4 spotkanie - uczucie zdenerwowania: spotkanie dotyczyło zdenerwowania i uświadomienia sobie przez dzieci, jakie odczucia fizjologiczne towarzyszą temu uczuciu. Dzieci poszukiwały różnych strategii, które mogą być pomocne, gdy jesteśmy zdenerwowani.

Część 2 "Komunikacja"

  • 1 spotkanie - Doskonalenie komunikacji- dzieci poznały proste zasady, które pomagają lepiej wyrazić to, co się z nimi dzieje i jak się czują. Ćwiczyły też wykorzystanie tych zasad w różnych sytuacjach.
  • 2 spotkanie - Słuchanie: dzieci uczyły się słuchania innych, jako głównego warunku skutecznej komunikacji interpersonalnej, powiązanej z wrażliwością i empatią wobec innych.
  • 3 spotkanie - Kto może nam pomóc?: dzieci uczyły się prosić o pomoc w trudnych sytuacjach. Ćwiczyły rozpoznawanie, kto może im pomóc w różnych codziennych sytuacjach oraz proszenia o pomoc i przyjmowania pomocy od innych.
  • 4 spotkanie - Zrozumiałe wypowiadanie się: prowadzone były ćwiczenia, w trakcie których dzieci uczyły się, jak mogą powiedzieć innym, co myślą i jak się czują, gdy są w trudnej sytuacji.

Część 3 "Przyjaźń"

  • 1 spotkanie - Przyjaciele: podczas spotkania dzieci określały, za co lubią swoich przyjaciół. Następnie omawiane było, co dzieci mogą zrobić oraz czego powinny unikać, aby nie tracić przyjaciół.
  • 2 spotkanie - Radzenie sobie z samotnością i odrzuceniem: na spotkaniu dzieciom stworzona była możliwość odkrywania i ćwiczenia, co można zrobić, aby poczuć się lepiej, kiedy czujemy się samotni i odrzuceni.
  • 3 spotkanie - Rozwiązywanie konfliktów z przyjaciółmi: spotkanie koncentrowało się na poszukiwaniu sposobów rozwiązywania konfliktów z przyjaciółmi. Dzieci miały możliwość wypróbować różne sposoby przez odgrywanie ról. Nauczyły się rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, a także radzenia sobie z negatywnymi uczuciami, wywoływanymi przez te konflikty.
  • 4 spotkanie - Nawiązywanie przyjaźni: w ramach spotkania przewidziane były zadania, które pomogły dzieciom poznać i przećwiczyć sposoby nawiązywania nowych przyjaźni i utrzymywania z nimi dobrych relacji.

Część 4 "Rozwiązywanie konfliktów"

  • 1 spotkanie - Rozpoznawanie dobrych rozwiązań: spotkanie koncentrowało się na rozwijaniu umiejętności nazywania, na czym polega problem i wskazywania cech dobrego rozwiązania.
  • 2 spotkanie - Radzenie sobie z krzywdzeniem: spotkanie poświęcone było analizowaniu sytuacji, jakie mogą zdarzyć się w szkole: dokuczaniu i przemocy. Poprzez wykonywane zadania dzieci rozpoznawały uczucia, jakie pojawiają się, gdy ktoś je krzywdzi. Analizowane były różne sposoby poradzenia sobie z dokuczaniem i przemocą.
  • 3 spotkanie - Rozwiązywanie problemów: spotkanie skoncentrowane było na uczeniu dzieci, jak mogą się uspokoić, by następnie skutecznie rozwiązać problem czy konflikt.
  • 4 spotkanie - Pomaganie innym w rozwiązywaniu konfliktów: spotkanie dotyczyło analizowaniu z dziećmi codziennych sytuacji, w których mogą one pomóc przyjaciołom w rozwiązywaniu problemów.

Część 5 "Radzenie sobie ze zmianami i stratami"

  • 1 spotkanie - Zmiana i strata są częścią życia: spotkanie miało na celu pomóc dzieciom zrozumieć, że zmiany są czymś naturalnym w cyklu życia.
  • 2 spotkanie - Radzenie sobie po śmierci kogoś bliskiego: spotkanie dotyczyło straty, jaką jest śmierć. Zaproponowane zadania miały pomóc dzieciom w lepszym zrozumieniu spraw związanych ze śmiercią i były okazją, by wypróbować różnych sposobów adaptowania się do tej sytuacji. Szczególny nacisk położony był na przezwyciężanie uczuć towarzyszących zazwyczaj stracie i żałobie, czyli złości i poczuciu winy.
  • 3 spotkanie - Wizyta na cmentarzu: w ramach spotkania zorganizowane zostało wyjście pod pomnik Sanitariuszki, jako miejsca pamięci.
  • 4 spotkanie - Czego możemy się nauczyć w sytuacji zmiany i straty?: spotkanie miało pomóc dzieciom lepiej zrozumieć, że zmiany i trudne doświadczenia mogą mieć pozytywne aspekty.

Część 6 "Radzimy sobie z trudnościami"

  • 1 spotkanie - Różne sposoby radzenia sobie z trudnościami: dzieci ćwiczyły rozpoznawanie sytuacji, na które mają wpływ i próbowały same sobie z nimi poradzić, wykorzystując poznane wcześniej sposoby.
  • 2 spotkanie - Pomaganie innym: utrwalenie różnych umiejętności, jakie ćwiczyli wcześniej.
  • 3 spotkanie - Odnajdowanie się w nowych sytuacjach: dzieci zachęcone zostały do spojrzenia w przyszłość, kiedy będą doświadczać nowych wyzwań i wielu zmian oraz będą mogły zastosować różne sposoby radzenia sobie. Ćwiczenia polegały na wykorzystaniu nabytych umiejętności w nowych sytuacjach. Celem zajęć było pokazanie dzieciom, że sposoby zastosowane w jednej sytuacji mogą przydać się w innej.
  • 4 spotkanie - Wspólne świętowanie: spotkanie miało na celu zachęcić dzieci do świętowania i cieszenia się z nabytych umiejętności.