Zamierzenia na maj

  • Kształtowanie uczuć wdzięczności, miłości, przywiązania i szacunku wobec członków rodziny i określanie stosunków łączących z rodzicami. Odczuwanie radości ze sprawiania bliskim drobnych przyjemności.
  • Ustalenie równoliczności podczas liczenia. Kształtowanie prawidłowego przeliczania, liczenia, określania ilości elementów w zbiorze.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu.
  • Kształtowanie postawy patriotycznej.
  • Utrwalenie nazw roślin oraz zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych.

TATO JUŻ LATO

  1. Gdy ciepły dzień, to nawet leń na spacer chciałby iść
    Już pora wstać i pobiec w świat
    A tata jeszcze śpi
    Chcę lody jeść, na drzewo wejść
    i z góry patrzeć w dół
    Zeskoczyć w piach
    i chociaż raz przeskoczyć z tata rów
    Ref: Tato już lato
    będziemy znów jeść lody
    Tato już lato
    kup bilet do przygody
    Tato już lato
    będziemy boso chodzić
    Tato już lato
    już brodę zgolić czas
    2. Gdy ciepły dzień, popływać chcę
    Przez słomkę wodę pić
    Na piasku spać i trawę rwać
    Do lasu z tatą iść
    Maliny jeść, jagody też
    W kałuży szukać żab
    Tu rośnie grzyb, tam ślimak śpi
    Na głowę chrabąszcz spadł

„Kiedy tatuś i mamusia byli mali”
Kiedy tatuś i mamusia byli mali
To czasami straszne bury dostawali
– A od kogo?
A od babci i dziadka
– Za co?
Tatuś nie chciał kiedyś umyć głowy
Przecier zjadł pomidorowy
Zepsuł upominek – autko
Dostał za to i za tamto.
A mamusia jeść nie chciała
Kiedy była bardzo mała.
Przezywała psa sąsiadki
Podeptała żółte bratki
Szklankę zbiła, talerz zbiła
I wcale nie przeprosiła.
Moi drodzy niech to wszystko
Pozostanie między nami
Po co robić przykrość ludziom,
Którzy są już rodzicami.

 

Zamierzenia na miesiąc Kwiecień

  • Kultywowanie tradycji wielkanocnych
  • Pogłębianie wiadomości na temat ochrony przyrody
  • Doskonalenie analizy i syntezy wyrazów
  • Rozwój zainteresowań matematycznych
  • Rozwój motoryki małej i dużej
  • Doskonalenie umiejętności społecznych (umowy, zasady, współpraca)

Prosiaczek Tadek

Patrzcie , to prosiaczek Tadek

zaraz będzie jadł obiadek.

Jejku, jejku, co za zwierzak!

będzie ryjkiem jadł z talerza!

A widelec, łyżka, nóż?

Nie używa ich i już!

A serwetka? Bez serwetki!

Zjadł obiadek, dwie wuzetki,

potem wstał, nie podziękował.

Tadku, jakżeś się zachował?

– Jak prosiaczek, bo prosiaki

właśnie mają zwyczaj taki.

Ale gdybym był chłopczykiem,

siadłbym prosto za stolikiem,

bez mlaskania i sztućcami

zjadłbym obiad z rodzicami.

A na koniec bym koniecznie

Podziękował, bo to grzecznie.

 

 

Zamierzenia na miesiąc marzec

Zapoznanie z teatrem- zaznajomienie się z nazwami i funkcjami pracowników oraz elementów budowy sceny teatru.

Zapoznanie z głównymi zamkami polskimi w naszym kraju.

Praca z mapą – utrwalenie podstawowych nazw geograficznych oraz wskazywanie położenia głównych zamków w Polsce.

Utrwalenie poznanych bohaterów bajek i legend.

Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania jak również klasyfikowania.

Poznanie etapów budowy książki, utrwalenie budowy okładki książki.

Utrwalenie tradycji związanych z obchodami przywitania wiosny w naszym kraju. Obserwowanie zmieniającej się przyrody, utrwalenie nazw pierwszych wiosennych kwiatów, zwierząt.

 

DAJ RĘKĘ WIOSENKO

Ciepły szalik śpi już w szafie,
słońce zerka w okna.
Obudziły się krokusy,
bo wróciła wiosna.

Ref.
Daj rękę, Wiosenko
i chodź razem z nami.
Motylek cytrynek
będzie nas prowadził.
Zaspany tatarak
przegląda się w wodzie
i kwiaty się stroją
na grządkach w ogrodzie.

Wiosna w dresie kolorowym
z żabką gra w zielone.
Dziś kupiła sobie duże
lody waniliowe.

Ref.
Daj rękę, Wiosenko
i chodź razem z nami…

Przedwiośnie

Sczerniały dachy i pola,
na drodze – błoto do kolan.
Gołębie gruchają dziś głośniej:
Przedwiośnie!
I wróble ćwierkają inaczej,
i wrona inaczej dziś kracze.
I bałwan się skurczył od rana,
że… prawie już nie ma bałwana!
Nos tylko mu sterczy żałośnie…
Przedwiośnie!
Przebiega kot przez podwórze,
ostrożnie omija kałuże:
-Brrr! Wszędzie woda i woda,
to nie dla kota pogoda!
Jest mokro. Jest szaro. Nieznośnie.
Przedwiośnie…Wiadomo, przedwiośnie!
A wiosna, gdzież się podziewa?
Za jakie skryła je drzewa?
W leszczynach się chowa czy klonach,
słoneczna, promienna, zielona?
Na razie są tylko bazie.
I kotki na wierzbie – na razie…
A potem już może za tydzień,
na stałe się wiosna rozgości.
Widzicie? Już idzie! Już idzie,
bo pąki pękają z radości.

 

 

 

Kwiaty dla Dziadka

Wanda Chotomska

Kto ci opowie o dawnych latach?
Tych lat naoczny świadek.
Jak kraj nasz rośnie, jak ludzie rosną,
opowie Ci – Twój Dziadek.
Otworzy serce, kieszeń otworzy,
podsunie czekoladę.
Z Twoich sukcesów zawsze się cieszy.
Kto? No, wiadomo – Dziadek.
A jak coś spsocisz, jak coś naknocisz,
jak trzeba spytać o radę,
to kto za uszy wyciągnie z biedy?
Wiadomo, zawsze – Dziadek!
Więc wnuki proszą, żeby w kwiaciarniach
kwiatków nie chować pod ladę.
Dziadek ma święto! Kwiaty dla Dziadka!
Wiwat, niech żyje Dziadek!

 

 U Babci jest słodko

Wanda Chotomska

Kiedy tata basem huknie,
kiedy mama cię ofuknie,
kiedy patrzą na człowieka okiem złym –
to do kogo człowiek stuka,
gdzie azylu sobie szuka,
to do kogo, to do kogo tak jak w dym?
U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką.
No, proszę, zjedz jeszcze ździebełko
i głowa do góry!
Odpędzę te chmury
i niebo odkurzę miotełką.
Nie ma jak babcia,
jak babcię kocham –
bez babci byłby kiepski los.
Jak macie babcię,
to się nie trapcie,
bo wam nie spadnie z głowy włos!
U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką,
a może chcesz placka spróbować?
Popijasz herbatę
i słońce nad światem
już świeci jak złoty samowar.

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE

LUTY

  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, próby czytania, poznanie głoski Ł ,ł i S, s
  • Poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas ferii zimowych (zabawy, właściwy ubiór)
  • Rozwijanie sprawności fizycznej i manualnej
  • Wzbudzanie zainteresowania literaturą, słuchanie wierszy, opowiadań, baśni
  • Utrwalanie umiejętności matematycznych (poprawne przeliczanie, porządkowanie, porównywanie)
  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci (porozumiewanie się, zgodne funkcjonowanie w różnych sytuacjach)

 

„Przepis na udane ferie”

Wrzuć do garnka rozsądku troszeczkę,

I już nie wejdziesz na zamarzniętą rzeczkę.

 

Gdy wyobraźni trzy łyżki odliczysz,

Ominiesz górki w pobliżu ulicy.

 

Dodając kubek rozwagi i miodu,

Nie przypniesz sanek do samochodu.

 

Wszystko przyprawiasz szczyptą uwagi,

A nie rzucisz śnieżką w twarz kolegi.

 

Zamierzenia na styczeń

  • Poznanie przeznaczenia i rodzajów zegarów i czasomierzy oraz pracy zegarmistrza.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianą pory roku.
  • Rozumienie potrzeby opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt zimą, dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
  • Kształtowanie uczuć wdzięczności, miłości, przywiązania i szacunku wobec członków rodziny i określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami. Odczuwanie radości ze sprawiania bliskim drobnych przyjemności.
  • Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.
  • Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu w czasie zimy.
  • Poznanie właściwości śniegu w czasie zabaw w ogrodzie.

 

Na Dzień Babci i Dzień Dziadka”

Jaki prezent wręczyć babci, co spodoba się dziadkowi,

Przecież im nie kupię kapci, kto najlepszą zna odpowiedź.

Styczeń śmieje się wesoło i ozdabia ziemię szronem

Teraz błyszczą skarby w koło, na prezenty przeznaczone.

 

Na Dzień Babci i Dzień Dziadka życzę moc w śniegowych płatkach,

gra orkiestra sopelkowa, b

o dziś każdy chce świętować.

Na Dzień Babci i Dzień Dziadka, szyby stoją w białych kwiatkach,

mróz łagodzi swe zwyczaje i cieplejszy się wydaje.

 

Choć styczniowe podarunki skrzą się w słońcu niczym srebro,

zrobię jeszcze dwie laurki to ucieszy ich na pewno.

Na świąteczny podwieczorek przygotuję górę ciastek,

a na każdym inny wzorek, bo pomysły będą własne

 

Kwiaty dla Dziadka

Wanda Chotomska

Kto ci opowie o dawnych latach?
Tych lat naoczny świadek.
Jak kraj nasz rośnie, jak ludzie rosną,
opowie Ci – Twój Dziadek.
Otworzy serce, kieszeń otworzy,
podsunie czekoladę.
Z Twoich sukcesów zawsze się cieszy.
Kto? No, wiadomo – Dziadek.
A jak coś spsocisz, jak coś naknocisz,
jak trzeba spytać o radę,
to kto za uszy wyciągnie z biedy?
Wiadomo, zawsze – Dziadek!
Więc wnuki proszą, żeby w kwiaciarniach
kwiatków nie chować pod ladę.
Dziadek ma święto! Kwiaty dla Dziadka!
Wiwat, niech żyje Dziadek!

 

 U Babci jest słodko

Wanda Chotomska

Kiedy tata basem huknie,
kiedy mama cię ofuknie,
kiedy patrzą na człowieka okiem złym –
to do kogo człowiek stuka,
gdzie azylu sobie szuka,
to do kogo, to do kogo tak jak w dym?
U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką.
No, proszę, zjedz jeszcze ździebełko
i głowa do góry!
Odpędzę te chmury
i niebo odkurzę miotełką.
Nie ma jak babcia,
jak babcię kocham –
bez babci byłby kiepski los.
Jak macie babcię,
to się nie trapcie,
bo wam nie spadnie z głowy włos!
U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką,
a może chcesz placka spróbować?
Popijasz herbatę
i słońce nad światem
już świeci jak złoty samowar.

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE

GRUDZIEŃ

 Kształtowanie umiejętności współzawodnictwa

  • Kształtowanie przywiązania i kultywowania tradycji świątecznych
  • Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej
  • Rozwijanie zainteresowania czytaniem
  • Rozwój umiejętności przeliczania
  • Rozwój motoryki małej i dużej

 

„Wiesz, Mikołaju…”

Wiesz, Mikołaju, tak myślimy sobie,
że dobrze będzie, gdy powiemy Tobie,
że czasem ktoś z nas niegrzeczny bywa,
złości się, płacze, kogoś przezywa.
Nie słucha mamy, nie pije mleka,
Nie chce pomagać, tylko narzeka.
Dlatego dzisiaj, stojąc przed Tobą
Pragniemy połączyć się miłą zgodą.
Powiemy razem – tak, przepraszamy,
Od dzisiaj wszyscy się poprawiamy,
Żeby Mikołaj mógł w przyszłym roku

Znowu prezenty przynieść nam wokół.

 

I TY MOŻESZ ZOSTAC ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM

I ty i ty i ty i ty możesz zostać Świętym Mikołajem

I tym i tym i tym i tym co prezenty ludziom rozdaje.

 

Prezenty i niespodzianki,

pluszowe misie i układanki,

a na dodatek planszowe gry,

a może jakieś mp3.

 

I ty i ty i ty i ty możesz zostać Świętym Mikołajem

I tym i tym i tym i tym co prezenty ludziom rozdaje.

 

Mikołaj Święty zawsze pamięta

o niespodziankach i o prezentach

Ale najbardziej, ale najwięcej,

ja czuje miłość i dobre serce.

 

 

ZAMIERZENIA NA LISTOPAD

  • Nabywanie większej świadomości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska, stolica Polski to Warszawa.
  • Budzenie przywiązania do domu rodzinnego oraz szacunku dla członków rodziny.
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami budynków; nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji.
  • Kształtowanie wiedzy na temat kalendarza.
  • Utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy w przedszkolu i w domu.
  • Poznanie domów zwierząt – miejsc, w których czują się bezpiecznie.
  • Utrwalenie wiadomości na temat pracy górnika.
  • Kształtowanie wiedzy na temat kosmosu, układu słonecznego.

GUMISIE

Gumisie harcują, po lesie szarżują,
wszędzie dziś słychać donośny ich śmiech,
zawsze zwycięskie, waleczne, rycerskie,
każda przygoda zapiera nam dech.

REF.
Zobacz sam, jak gumisie skaczą tam i siam,
bo gumisie cały świat już zna,
gumiś to fajny miś.

Abrakadabra to czary i magia,
sekretem jest przepis na gumisiowy sok,
tam hokus-marokus dostarcza złych pokus,
lecz misie zwyciężą, dla wroga to szok.

 

Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze

na miesiąc październik

  • Rozpoznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych oraz zmian zachodzących w przyrodzie w czasie jesieni.
  • Poznanie darów jesieni (warzywa, owoce).
  • Zapoznanie z teatrem jako miejscem sztuki i kultury.
  • Poznanie różnych zawodów i charakterystycznych dla nich czynności i narzędzi.
  • Usprawnianie słuchu fonematycznego.
  • Doskonalenie zręczności manualnej.
  • Kształtowanie i doskonalenie umiejętności wiązania sznurowadeł.

 

Jesień u fryzjera

Danuta Gellnerowa

Przyszła jesień
do fryzjera:
– Proszę mną się zająć teraz!
Lato miało włosy złote,
ja na rude mam ochotę.
No, bo niech pan
spojrzy sam,
rudo tu i rudo tam…

Mówi fryzjer:
– Rzeczywiście!
Dookoła rude liście,
ruda trawa, rude krzaki,
chyba modny kolor taki.

Szczotka, grzebień, farby fura,
już gotowa jest fryzura.
Woła jesień: – W samą porę!
Płacę panu muchomorem!

 

 

Zamierzenia wychowawcze – WRZESIEŃ

  1. W przedszkolu – Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie. Poznanie i utrwalenie imion i nazwisk dzieci z grupy.
  2. W przedszkolu – przypomnienie i przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie, bezpiecznego poruszanie się po budynku i po ogrodzie.
  3. III.          Droga do przedszkola – utrwalenie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich (poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po drogach).   Poznawanie wybranych środków transportu.
  4. Jesień w lesie – rozpoznawanie i nazywanie wybranych drzew ; rozróżnianie ich po liściach i owocach. Poznawanie wybranych  przedstawicieli  grzybów jadalnych. Pokazywanie na wybranych przykładach, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.

 

Kodeks Pięciolatka

             Pięciolatek dobrze wie,

         jak ma w grupie bawić się.

             Lalką, piłką czy klockami,

           zawsze w zgodzie z kolegami.

Pięciolatek nie narzeka,

na swą kolej grzecznie czeka.

Chociaż czasem ktoś się krzywi,

wszyscy muszą być cierpliwi.

Pięciolatek zuch nie lada,

po zabawie sam układa,

Auta misie w równym rządku.

Zna przedszkolak moc książeczek,

lecz nie podrze ich karteczek.

      Delikatnie je przekłada,

                niszczyć książek nie wypada.

Proszę, dziękuję

Proszę i dziękuję to są miłe słowa,

Klaszczą moje dłonie i cieszy się głowa.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Cieszmy się ja i ty.

Buzia się uśmiecha od ucha do ucha,

Kiedy mnie poprosisz, to ja chętnie słucham.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Słucham ja, słuchasz ty.

Wiem kiedy powiedzieć też słowo przepraszam,

Rękę ci podaję, do zgody zapraszam.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Proszę ja, prosisz ty.

Te słowa są dobre i warto je umieć,

Pomogą mi siebie i ciebie rozumieć.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Lubmy się ja i ty.