CZERWIEC

  • Uświadamianie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów -pozwanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
  • Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy, dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej.
  • Zapoznanie z nową porą roku; latem. Obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w wybranym środowisku (las, łąka itp.)
  • Zapoznanie z różnego rodzaju środkami komunikacji lądowej , powietrznej i morskiej.
  • Wprowadzenie Kodeksu bezpiecznego zachowania  podczas zbliżających się wakacji  „Dobre rady na bezpieczne wakacje”
  • Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej.

„Wakacyjne rady”

 

Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane,
gdy zobaczysz w borze:
Nie zrywaj! Nie zjadaj! –
bo zatruć się możesz.

Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
– idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!

Gdy w polu, w lesie, czy za domem
wykopiesz  przedmiot zardzewiały
– nie dotykaj go!
Daj znać dorosłym!
Śmierć niosą groźne przedmioty!

 

„ KOŃCZYCIE JUŻ PRZEDSZKOLE”

  1. Kończycie już przedszkole, do szkoły czas,

 zeszyty i tornistry wołają was.

 A wy nie chcecie, nie chcecie jeszcze iść.

REF. Tak bardzo Wam tu dobrze,

że nie chcecie wcale iść.( 2x).

  1. Wakacje szybko miną, a potem już,

zadzwoni pierwszy dzwonek, lekcje tuż-tuż.

A wy nie chcecie, nie chcecie jeszcze iść.

REF…… Tak bardzo nam tu dobrze,

że nie chcecie wcale iść.( 2x).

  1. Lecz co tu robić, w życiu zawsze tak jest,

że upływają lata, starszym się jest.

 A wy nie chcecie, nie chcecie starsi być.

 

 

Maj

  1. Nazywanie swojej miejscowości , poznanie jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc.
  2. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej poprzez :poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc, podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu.
  3. Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt, określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
  4. Podawanie informacji nt. swojej rodziny: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują.
  5. Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym- przygotowanie programu artystycznego dla rodziców.

Piosenka z płyty „ Teatrzyki dziecięce”
1.Usiądź mamo przy mnie blisko
i posłuchaj tych słów.
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
Jednak powiem to znów.

Ref. Kocham Cię, Ti amo, Je t’ aime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest.
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą, kochaną,
Jedyną, na zawsze i kochasz mnie też. (2x).

2. Popatrz mamo w moje oczy,
ujrzysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo póżno w nocy
Śpiewać będę Ci to.

Ref. Kocham Cię, Ti amo, Je t’ aime….

 

„Mama i tata”

  1. Koczanowska

Mama i tata to świat nasz cały,

Ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

To dobre, czułe, pomocne ręce,

I kochające najmocniej serce.

 

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość, co nie ma końca

 

Kochana mamo, kochany Tato,

Dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

Że nas kochacie, że o nas dbacie

I wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

Kwiecień

  1. Zapoznanie dzieci ze znaczeniem zwierząt wiejskich w życiu człowieka
  2. Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
  3. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami
  4. Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy.
  5. Zachęcanie dzieci do dbałości o środowisko naturalne
  6. Poznanie wystroju teatru oraz ludzi tam pracujących.
  7. Liczenie z zakresie możliwości umysłowych pięciolatków.

„Nieznośne jajo”

Uciekło jajeczko kokoszce z kurnika,
Toczy się prędziutko, przed mamą umyka.
Czekaj, woła mama, pozwól się wysiedzieć,
Pod moim skrzydełkiem będzie ci jak w niebie.
Jajko się skrzywiło, za wszystko dziękuję,
Przygoda mnie czeka, wyraźnie to czuję.
Zobaczył je kucharz, wesoły, rumiany:
Cudowne jajeczko, ruszaj ze mną w tany!
Jajko brwi zmarszczyło: znam cię, mój kochany,
Z cukrem mnie ukręcisz, oto twoje tany.
Przyturlaj się do mnie – Zosia zawołała,
Zaraz będzie z ciebie pisanka wspaniała.
Jajko podskoczyło: sztukę sobie cenię,
Weź mnie w swoje rączki, chętnie się odmienię.
Popatrz mamo, będę ślicznie ozdobione
I razem z barankiem jutro poświęcone!

 

 

„Święta – biją dzwony”

Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,
wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref. Święta, święta biją dzwony,
każdy dzwon jak roztańczony,
tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim – bam – bom, bim – bam – bom.

Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,
tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka

 

Marzec

  1. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat prostymi zdaniami
  2. Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt, nazywanie domów zwierząt , sposobów poruszania się i odżywiania.
  3. Dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
  4. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej. Poznawanie ważniejszych regionów Polski, i znajdujących się tam bogactw naturalnych.
  5. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
  6. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, słuchowej poprzez  poznawanie  zwiastunów wiosny, np. kwitnienie, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
  7. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się nt. zawodów wykonywanych przez rodziców dzieci, poznawanie różnych zawodów-księga zawodów.
  8. Matematyka E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

 

„WIOSNA W BŁĘKITNEJ SUKIENCE”

(muz.: S. Marciniak, sł.: E. Zawistowska)

  1. Wiosna w błękitnej sukience

bierze krokusy na ręce,

wykąpie je w rosie świeżej

i nowe płatki ubierze.

 

Ref.: Wiosna buja w obłokach,

wiosna płynie wysoko.

Wiosna chodzi po drzewach,

wiosna piosenki śpiewa.

 

  1. Potem z rozwianym warkoczem

niebem powoli gdzieś kroczy,

wysyła promienie słońca

i wiersze pisze bez końca.

 

Ref: Wiosna buja w obłokach…

 

3.Noca się skrada z kotami

Chodzi własnymi drogami

A teraz śpi już na sośnie

I nie wie, że sosna rośnie.

Ref: Wiosna buja w obłokach…

 

 

   „ CZEKAM NA WIOSNĘ”

  1. Datkun-Czerniak

Dość mam sanek,

nart i śniegu.

Chcę już w piłkę grać!

Po zielonej trawie biegać,

w berka sobie grać!

Dość mam chlapy i roztopów,

szarych smutnych dni.

Przybądź wiosno jak najprędzej,

rozchmurz niebo mi.

Przynieś kwiaty, promień słonka,

zieleń liści, ptaków śpiew.

Niech zadźwięczy pieśń skowronka.

Przybądź proszę cię!

 

LUTY

  1. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  2. Kształtowanie i rozwijanie słuchu fonematycznego.
  3. Poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
  4. Klasyfikacja – wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci.
  5. Rozwijanie sprawności fizycznej i manualnej.

 

BUCH  W SNIEŻNY PUCH

1.Pani zima sypnie śniegiem

My za panią  zimą biegiem…

 

Ref: Puch, puch, puch

śnieżny puch

jak to miło w taki puch

zrobić buch

 

2.Pani zima , biała pani

Hasa w śniegu razem z nami

 

Ref: Puch, puch, puch

śnieżny puch

jak to miło w taki puch

zrobić buch

 

3.Pani zima ciągnie sanki

A na sankach my- bałwanki…

Ref: Puch, puch……itd.

 

Gdzie ten luty ?

Co się z tą pogodą stało?
W zimie wcale nie jest biało…
Gdzie ten luty, groźny, zły,
który szczerzył mrozu kły,
lecz, gdy humor dobry miał
na saneczkach z górki gnał?

I bałwanki lepił z nami,
szyby zdobił nam kwiatami
– miał pomysłów pełną głowę.
Ale na szczęście
– co najważniejsze –
wciąż daje… ferie zimowe!

 

  Styczeń

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.

  • Dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach. Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik, rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
  • Wzbudzanie zainteresowania literaturą, słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i

zagranicznych autorów, zwracanie uwagi na budowę książki.

  • Przygotowanie i prezentowanie swoim najbliższym okazjonalnego programu

artystycznego „Dla Babci i Dziadka”.

  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych organizowanych

przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.

  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach

z dorosłymi.

  • Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

 

„Życzenia dla Babci i Dziadka”

 

A dziś gdy babcia z dziadkiem święto swoje mają
To wszystkie wnuki życzenia im składają
By przez lat wiele, w szczęściu nam żyli,                                                                          By zawsze zdrowiem dobrym się cieszyli

I  aby zawsze po wszystkie czasy
Nie brakowało Im nigdy kasy,

Bo choć pieniądze nie są najważniejsze,
To przecież życie z nimi jest łatwiejsze
A zwłaszcza wtedy się przydają,                                                                               Gdy je dziadkowie na wnuki wydają

„NO, A GDYBY ICH NIE BYŁO..”
I. Babci i dziadka przyznać to trzeba,
Każdemu w życiu potrzeba.
Znana ta para przez wszystkie
dzieci jest szanowana.
Ref.: No, a gdyby ich nie było
Dzieciom trudno by się żyło.
Kto by bajki opowiadał,
Kto, by mądre rady dawał

  1. Babcia i dziadek wciąż o nas dbają
    Tak jak rodzice bardzo kochają,
    Dają nam w życiu tyle radości
    Nigdy nie szczędzą dla nas czułości.

Ref.: No, a gdyby ich nie było…………….

 

 

GRUDZIEŃ

  1. Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  2. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia i odporności.
  3. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  4. Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie ptaków.
  5. Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
  6. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
  7. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  8. Kształtowanie umiejętności budowania zdań i odpowiedzi na temat.
  9. Rozwijanie umiejętności  matematycznych wg. E. Gruszczyk Kolczyńskiej

Rytmy: wychwytywanie regularności i korzystanie z nich w różnych sytuacjach .

 

LISTOPAD

 

  1. Domy, domki: poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i dziś, nazywanie zawodów związanych z budownictwem.
  2. Urządzenia elektryczne: zapoznanie ze sposobami oświetlania pomieszczeń dawniej i dziś. Bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych i poznanie różnych form zastosowania techniki w życiu rodziny.(telefon, komputer)
  3. A deszcz pada i pada: obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późna jesienią. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się i zadawania pytań poprawnie pod względem gramatycznym na określony temat.
  4. Zdrowie naszym skarbem: ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych, spożywanie zdrowej żywności : warzyw, owoców, mięsa nabiału. Uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby, dbałość o higienę osobistą.

 

„Odkurzacz”

 

Wanda Chotomska

 

Dzień dobry! –

odkurzacz się kłania.

– Jeszcze nie jadłem

śniadania.

Z głodu mi burczy

w brzuchu,

dajcie mi garść

okruchów.

Dajcie mi trochę

kurzu,

to będzie moje

śniadanie.

– Czy chcesz

przy stole usiąść?

– Dziękuję,

zjem na dywanie.

 

„Ser z malinami”


  1. Najbardziej lubię biały ser
    i malinowy dżem!
    Codziennie na śniadanie
    ser z dżemem sobie jem.Ref.: Mniam, mniam, mniam,
    to jest pycha nad pychami.
    Mniam, mniam, mniam,
    biały serek z malinami,
    palce lizać,
    mówię wam!
    Mniam, mniam, mniam,
    mnia…am, mnia…am.2. Wciąż białe, zdrowe zęby mam,
    bo biały serek jem,
    a przed katarem broni mnie
    ten malinowy dżem.Ref.: Mniam, mniam,mniam….

 

 

 

PAŹDZIERNIK

  1. Kształtowanie koncentracji uwagi podczas słuchania tekstu czytanego.
  2. Rozpoznawanie i nazywanie warzyw, drzew owocowych oraz owoców
  3. Zdobywanie twórczych dyspozycji poprzez poznawanie różnych technik plastycznych
  4. Rozwijanie sprawności ruchowej
  5. Rozwijanie umiejętności wokalnych
  6. Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania
  7. Określanie relacji między członkami rodziny
  8. rozwijanie opiekuńczego stosunku do zwierząt

 

WRZESIEŃ

 

  1. W przedszkolu – współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie. Poznanie i utrwalenie imion i nazwisk dzieci z grupy. Przypomnienie i przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie, bezpiecznego poruszanie się po budynku i po ogrodzie.
  2. II.                 Bezpieczny przedszkolak – utrwalenie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich (poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po drogach, na placu zabaw).Poznawanie wybranych środków transportu.
  3. Jesień w ogrodzie – rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku dotyku zapachu i smaku.
  4. Jesień w sadzie – rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie smaku, rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie sowa sad , poznanie wybranych owoców egzotycznych.

Kodeks czterolatka

Czterolatek dobrze wie,

jak ma w grupie bawić się.

Lalką, piłką czy klockami,

zawsze w zgodzie z kolegami.

Czterolatek nie narzeka,

na swą kolej grzecznie czeka.

Chociaż czasem ktoś się krzywi,

wszyscy muszą być cierpliwi.

Czterolatek zuch nie lada,

po zabawie sam układa,

Auta misie w równym rządku.

Zna przedszkolak moc książeczek,

lecz nie podrze ich karteczek.

Delikatnie je przekłada,

niszczyć książek nie wypada.

 Proszę, dziękuję

Proszę i dziękuję to są miłe słowa,

Klaszczą moje dłonie i cieszy się głowa.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Cieszmy się ja i ty.

Buzia się uśmiecha od ucha do ucha,

Kiedy mnie poprosisz, to ja chętnie słucham.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Słucham ja, słuchasz ty.

Wiem kiedy powiedzieć też słowo przepraszam,

Rękę ci podaję, do zgody zapraszam.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Proszę ja, prosisz ty.

Te słowa są dobre i warto je umieć,

Pomogą mi siebie i ciebie rozumieć.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Lubmy się ja i ty.