CZERWIEC

 

  1. Tydzień na sportowo w naszym przedszkolu – kształtowanie postawy prozdrowotnej; zachęcenie do aktywności ruchowej i uprawiania sportu; uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  2. Utrwalanie znajomości kolorów podstawowych i pochodnych.
  3. Zapoznanie z nową porą roku; latem. Określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura; poznawanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np.: burzy, tęczy.
  4. Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego. Doskonalenie umiejętności formułowania poprawnej wypowiedzi, rozpoznawanie i nazywanie na obrazkach polskich krajobrazów: morze, góry, wieś
  5. Omówienie zasad bezpiecznego korzystania, np. z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, nad wodą, na wycieczce, na podwórku podczas zabawy. Uświadamianie niebezpieczeństw, grożących podczas wakacji, odnajdywanie sposobów ich zapobiegania. 
  6. Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane i samorzutne.
  7. Doskonalenie tańców, piosenek poznanych podczas zajęć muzycznych. Nauka piosenek tematyce wakacyjnej.
  8. Prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych rozwijających mięśnie narządów mowy.
  9. Wdrażanie do kulturalnego zwracania się do innych i używania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach życia codziennego.
  10. Wskazywanie wartościowych społecznie zachowań: życzliwości, kultury, udzielania pomocy.
  11. MATEMATYKA wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej: zabawy matematyczne.

 

Piosenka: „Wesoły pociąg”                                                   Wiersz: „Wakacyjne rady”

 

 WAKACJE

Pojedziemy na wakacje

Razem z mamą, razem z tatą

Zabierzemy piłkę, namiot

I skakankę. Co ty na to?

 

Słońce, woda, las już czeka

Wszystkie dzieci woła

Zabawimy się wesoło

Przed powrotem do przedszkola.

 

 PIOSENKA

WESOŁY POCIĄG

Ciuf-ciuf-ciuf! Puf-puf-puf

-pociąg się odzywa

Ruszać czas, czeka nas

Przygoda prawdziwa

 

Refren

Nasz wesoły pociąg

Już opuszcza stację

Ruszaj razem z nami

Na piękne wakacje

 

Ciuf-ciuf-ciuf! Puf-puf-puf

  • Pociąg nie poczeka
  • Jechać czas, czeka nas
  • Morze, las, rzeka

 

Refren

Nasz wesoły pociąg…

 

„WAKACYJNE RADY”                              

Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane,
gdy zobaczysz w borze:
Nie zrywaj! Nie zjadaj! –
bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie,
jaka rada stąd wynika:
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,
nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
– idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!

Gdy w polu, w lesie, czy za domem
wykopiesz  przedmiot zardzewiały
– nie dotykaj go!
Daj znać dorosłym!
Śmierć niosą groźne przedmioty!

 

 

Kwiecień

  1. Zapoznanie dzieci ze znaczeniem zwierząt wiejskich w życiu człowieka
  2. Kultywowanie tradycji, zwyczajów, związanych ze świętami Wielkanocy
  3. Zachęcanie dzieci do dbałości o środowisko naturalne. Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
  4. Jesteśmy Polakami – Podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
  5. Rozwijanie wrażliwości dotykowej i sprawności manualnej
  6. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami
  7. Rozwijanie umiejętności wokalnych i ruchowych
  8. Rozwijanie umiejętności matematycznych wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

 

Recytujemy:

 

Wielkanoc

Na stole pisanki ręcznie malowane,

Wśród zieleni trawy cukrowy baranek.

Bazie w wazoniku, ciasta i wędliny,

Wielkanoc …i wielkie spotkanie rodziny !

 

Śpiewamy:

Pisanki

Pisanki, pisanki jajka malowane,

nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,

Na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik a na drugiej słońce,

Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki a na piątej gwiazdki,

Na każdej pisance piękne opowiastki !

 

 

 MARZEC

  1. Nasze mamy pracują – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez uczestnictwo w pracy zawodowej rodziców. Budzenie szacunku dla pracy kobiet w różnych zawodach, poszanowanie pracy pań w przedszkolu, mamy w domu.
  2. „Zakładamy zielony ogródek” – poznanie  warunków  potrzebnych do wzrostu roślin, zakładanie w sali „zielonego ogródka”. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie prze zbliżającą się wiosną, nazywanie pór dnia, zwrócenie uwagi na kalendarz, jego rolę.
  3. To wiosenka już puka do okienka – obserwacja zjawisk w okresie przedwiośnia i wczesnej wiosny: roztopy, pierwsze wiosenne kwiaty, pojawienie się pąków. Prowadzenie kalendarza pogody. Poznanie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
  4. Skrzydlaci przyjaciele – omawianie życia ptaków powracających wiosną; rozwiązywanie prostych zagadek
  5. Rozwijanie zainteresowania muzyką. Rozwijanie inwencji ruchowej dzieci, poczucia rytmu, płynności i estetyki ruchów
  6. Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej.
  7. Poznanie różnorodnej techniki plastycznej – wykonywanie prac plastyczno – technicznych
  8. Rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania z kolegami. Próby samodzielnego rozwiązywania problemów w grupie rówieśniczej.
  9. Kształtowanie nawyku świadomego unikania głośnego mówienia w trakcie wspólnej zabawy
  10. Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

 

 

„Prośba do słoneczka” B. Formy

Malutka główka krokusa

nad śniegiem się pojawiła.

To znaczy, że już wkrótce

przybędzie wiosna miła.

 

Słoneczko nasze kochane,

bardzo cię prosimy.

Ogrzewaj mocno ziemię,

zacieraj ślady zimy.

 

Pod śniegiem mocno bije

pani przyrody serce.

Słoneczko wyślij promienie,

daj ciepła jak najwięcej.

 

Urośnie młoda trawa,

rozwiną się pąki na drzewach.

Dla ciebie miłe słoneczko

każdy ptaszek zaśpiewa.

 

 

 „Marcowe żaby”

  1. Już wiosna na polach sadzi krokusy,

zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.

 

Ref. A żaby rechu – rech, żaby się cieszą,

że ten marzec rechu – rech wszystko pomieszał.

Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna, a tu śnieg.

Bo w marcu jak w garncu rechu – rech żabi śmiech

 

  1. A deszczem umyte drzewa są czyste,

na gałązkach już rosną kotki puszyste.

 

Ref. A żaby…

 

  1. Na łące bociany głośno klekocą,

rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą.

 

 

LUTY

  1. Kontynuacja obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie zimą. Dzieci zapoznają się z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji, zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie, zamarzniętych kałuż, oszronionych drzew, dbałość o higienę; przebywania na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach – hartowanie organizmu.
  2. Poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem, poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem.
  3. W dawnych czasach – poznanie i rozumienie pojęć: prehistoria, skamielina, dinozaury, archeolog
  4. Uczestniczenie w zabawach tanecznych, ruchowych, rytmicznych przy muzyce tworzenie pozytywnego nastroju, wyzwalanie ekspresji ruchowej i plastycznej.
  5. Dziecięce przyjaźnie – kształtowanie umiejętności wyrażania życzliwości, uwrażliwienie dzieci na potrzebę udzielania pomocy młodszym, słabszym i bardziej nieśmiałym kolegom; kształcenie postawy koleżeństwa i przyjaźni, wzmacnianie pozycji dziecka poprzez pełną akceptację w czasie zabawy, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

  1. Kształtowanie i rozwijanie słuchu fonematycznego.
  2. Poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych. Wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
  3. Rozwijanie umiejętności matematycznych wg. E-Gruszczyk- Kolczyńskiej. Przyczyna i skutek, przewidywanie następstw. Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

 

„Nazywają mnie poleczka”

  1. Nazywają mnie poleczka
    umiem skakać jak piłeczka
    bardzo, bardzo jestem skoczna
    a jak zacznę to nie spocznę.

Ref. Hop, hop, tra la la kto zatańczy tak jak ja

  1. Noga lewa noga prawa
    raz do roku jest zabawa
    teraz wszyscy do kółeczka
    poprowadzi nas poleczka.

Ref. Hop, hop …….

III. Dziś w przedszkolu śmiech i tańce
tańczą różni przebierańce
każdy przebrał się inaczej
ten obraca się ten skacze.

Ref. Hop, hop…….

 

Gdzie ten luty ?

Co się z tą pogodą stało?
W zimie wcale nie jest biało…
Gdzie ten luty, groźny, zły,
który szczerzył mrozu kły,
lecz, gdy humor dobry miał
na saneczkach z górki gnał?

I bałwanki lepił z nami,
szyby zdobił nam kwiatami
– miał pomysłów pełną głowę.
Ale na szczęście
– co najważniejsze –
wciąż daje… ferie zimowe!

 

„Zimowa poleczka”

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak

Ref: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my właśnie my

Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

 

 Styczeń

  1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie. Poznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy np.: opady śniegu.
  2. Zapoznanie dzieci z następstwem w czasie, prowadzenie kalendarza zajęć, zapoznanie różnymi kalendarzami oraz z mierzeniem upływu czasu
  3. Wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny.
  4. Przygotowanie i prezentowanie swoim najbliższym okazjonalnego programu artystycznego „Dla Babci i Dziadka”.
  5. Przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
  6. Uczestniczenie w zabawach ruchowych organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.
  7. Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi.
  8. Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

 

Piosenka:  „Razem z babcią, razem z dziadkiem”                                           Wiersz: „Kto tam?”

  1. Chotomska

    Kto tam?Kto tam?
    Wnuczek i wnuczka.
    Do kogo?
    Do babci i dziadka
    niosą kwiaty z przedszkola
    i ptaszek siedzi w kwiatkach.
    Ten ptaszek to kukułka.
    Kukułka zaraz wykuka,
    ile całusów dostaną
    dziadkowie od wnuczki i wnuka.

 

RAZEM Z BABCIĄ RAZEM Z DZIADKIEM

Razem z Babcią, razem z Dziadkiem

można brykać bezustannie,

czekoladki jeść ukradkiem

albo puszczać bańki w wannie.

można robić głupie miny,

i ze śmiechu zrywać boki,

z kolorowej plasteliny lepić

słonie albo smoki.

 

Refren:

I dlatego lubimy

Wiosną i w jesienny czas,

W środku lata lub zimy,

Mówić im : „Kochamy Was!”

 

Razem z Babcią razem z dziadkiem

Można z krzaka jeść truskawki

I czasami być gagatkiem,

Który nie chce zejść z huśtawki.

Można z nimi iść do kina,

Pomarudzić czasem troszkę:

Gdy nam nie smakuje szpinak,

Dadzą nam marchewkę z groszkiem.

 

Refren:

I dlatego…..itd.

 

Grudzień

  1. Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z „Mikołajkami”. Poznawanie zwyczajów mikołajkowych.
  2. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (śnieg).
  3. Doświadczenia z  kostkami lodu – przybliżanie zagadnień przyrody nieożywionej poprzez zabawy badawcze..
  4. Rozwijanie poczucia rytmu, umiejętności poruszania się przy muzyce.
  5. Podejmowanie działań plastyczno – konstrukcyjnych, wykonanie prac plastycznych.
  6. Uczenie się piosenek, wierszy tematycznie związanych ze zbliżającymi się świętami, słuchanie kolęd.
  7. Poznanie tradycji i zwyczajów Świat Bożego Narodzenia: przedświąteczne porządki, Wigilia, śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, strojenie choinki.
  8. Kształtowanie umiejętności budowania zdań na temat obrazka, rozwijanie zdań prostych.
  9. Rozwijanie narządów mowy poprzez zabawy i ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i naśladowcze.
  10. Przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  11. Wdrażanie do samodzielności i odpowiedzialności na podstawie planu daltońskiego.
  12. MATEMATYKA wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej: Rozumienie rymów i dostrzeganie ich regularności. Analiza i synteza na podstawie obrazków i klocków.

 

Piosenka: „Aniołki i choinka”        Wiersz: „Choinka” , „Aniołki i dzieci”

 

LISTOPAD

  1. Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z „Mikołajkami”. Poznawanie zwyczajów mikołajkowych.
  2. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (śnieg).
  3. Doświadczenia z  kostkami lodu – przybliżanie zagadnień przyrody nieożywionej poprzez zabawy badawcze..
  4. Rozwijanie poczucia rytmu, umiejętności poruszania się przy muzyce.
  5. Podejmowanie działań plastyczno – konstrukcyjnych, wykonanie prac plastycznych.
  6. Uczenie się piosenek, wierszy tematycznie związanych ze zbliżającymi się świętami, słuchanie kolęd.
  7. Poznanie tradycji i zwyczajów Świat Bożego Narodzenia: przedświąteczne porządki, Wigilia, śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, strojenie choinki.
  8. Kształtowanie umiejętności budowania zdań na temat obrazka, rozwijanie zdań prostych.
  9. Rozwijanie narządów mowy poprzez zabawy i ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i naśladowcze.
  10. Przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  11. Wdrażanie do samodzielności i odpowiedzialności na podstawie planu daltońskiego.
  12. MATEMATYKA wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej: Rozumienie rymów i dostrzeganie ich regularności. Analiza i synteza na podstawie obrazków i klocków.

 

Piosenka: „Aniołki i choinka”        Wiersz: „Choinka” , „Aniołki i dzieci”

 

 

Listopad

  1. Dostrzeganie w krajobrazie zmian charakterystycznych dla późnej jesieni
  2. Prowadzenie prostych doświadczeń z wodą
  3. Poznanie znaczenia kalendarza pogody
  4. Rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej w toku różnorodnych prac plastycznych i zabaw dydaktycznych
  5. Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu – wypowiadanie się prostymi zdaniami temat treści przekazywanych przez nauczyciela
  6. Rozwijanie poczucia rytmu, uwrażliwianie na zmiany dynamiki i budowę utworu słuchanego
  7. Kształcenie umiejętności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych
  8. Poznawanie zasad mających wpływ na nasze zdrowie.
  9. Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

                    

 

PAŹDZIERNIK

  1. Poznawanie zmian w otoczeniu przyrodniczym w związku z aktualną porą roku – jesień. Poznanie wybranych gatunków drzew: dopasowywanie i rozróżnianie liści i owoców, wzbogacenie kącika przyrody o dary z parku i lasu
  2. Wielozmysłowe poznawanie cech środowiska przyrodniczego
  3. Wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie. Poznanie zwierząt, które zapadają w sen zimowy. Poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat grzybów.
  4. Kształtowanie koncentracji uwagi podczas słuchania tekstu czytanego.
  5. Ćwiczenia w budowaniu dłuższych wypowiedzi dzieci
  6. Zdobywanie twórczych dyspozycji poprzez poznawanie różnych technik plastycznych
  7. Kształtowanie samodzielności i obowiązkowości podczas różnych czynności samoobsługowych
  8. Rozwijanie poczucia rytmu. Rozwijanie umiejętności wokalnych
  9. Rozwijanie umiejętności klasyfikowania

 

„Jesienna orkiestra”

  1. Na polanie ,w lesie, już pożółkła trawa,
    zaraz się rozpocznie jesienna zabawa.
    Zając dmucha w trąbę, miś na flecie gra,
    mały jeżyk podśpiewuje: bum tra–ra–ra–ra./ bis
  2. Wiewióreczka ruda wielki bęben trzyma,
    pod gałęzią sosny głową kiwa ślimak.
    Poszła jesień w taniec, wiatr na liściach gra,
    mały jeżyk podśpiewuje : bum–tra–ra–ra–ra./ bis

 

Przyszła jesień B. Forma

Spadają liście,
szeleszczą wkoło,

wiatr je unosi
gwiżdżąc wesoło.
Lecą kasztany,
cieszą się dzieci.
Słabiej niż latem
słoneczko świeci.

Nagle żołędzie
z drzewa spadają,
chętnie je zaraz
wszyscy zbierają.

Pięknie korale
ma jarzębina,
to znak, że jesień
już się zaczyna.

Wrzesień

 

  1. W przedszkolu – współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie. Poznanie i utrwalenie imion i nazwisk dzieci z grupy. Przypomnienie i przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie, bezpiecznego poruszanie się po budynku i po ogrodzie.
  2. Bezpieczny przedszkolak – utrwalenie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich (poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po drogach, na placu zabaw).Poznawanie wybranych środków transportu.
  • Jesień w ogrodzie – rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku dotyku zapachu i smaku.
  1. Jesień w sadzie – rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie smaku, rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie sowa sad , poznanie wybranych owoców egzotycznych.

 

Kodeks czterolatka

Czterolatek dobrze wie,

jak ma w grupie bawić się.

Lalką, piłką czy klockami,

zawsze w zgodzie z kolegami.

Czterolatek nie narzeka,

na swą kolej grzecznie czeka.

Chociaż czasem ktoś się krzywi,

wszyscy muszą być cierpliwi.

 

Czterolatek zuch nie lada,

po zabawie sam układa,

Auta misie w równym rządku.

Zna przedszkolak moc książeczek,

lecz nie podrze ich karteczek.

Delikatnie je przekłada,

niszczyć książek nie wypada.

 

Proszę, dziękuję

Proszę i dziękuję to są miłe słowa,

Klaszczą moje dłonie i cieszy się głowa.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Cieszmy się ja i ty.

 

Buzia się uśmiecha od ucha do ucha,

Kiedy mnie poprosisz, to ja chętnie słucham.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Słucham ja, słuchasz ty.

 

Wiem kiedy powiedzieć też słowo przepraszam,

Rękę ci podaję, do zgody zapraszam.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Proszę ja, prosisz ty.

 

Te słowa są dobre i warto je umieć,

Pomogą mi siebie i ciebie rozumieć.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Lubmy się ja i ty.