Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

CZERWIEC 

  1. Uświadomienie zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa w trakcie wakacyjnych zabaw. Omówienie zasad bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się na wakacjach.
  2. Zapoznanie ze zmianami zachodzących w przyrodzie w okresie lata. Określanie charakterystycznych cech lata: długie dni, wyższa temperatura, poznawanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku (burzy, tęczy).
  3. Poszerzenie wiadomości na temat życia ludzi w innych krajach, warunków życia i zwyczajów. Budzenie szacunku dla siebie oraz innych niezależnie od koloru skóry, narodowości.
  4. Poznanie podstawowych praw dzieci oraz uświadomienie równości wszystkich ludzi w tym zakresie.
  5. Odczuwanie radosnego nastroju związanego z obchodami Dnia Dziecka.
  6. Wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu, zdrowej rywalizacji w Tygodniu Sportowym

 

Dziecięca matematyka:

 

„Jesteśmy jagódki”

Jesteśmy jagódki, czarne jagódki,
Mieszkamy w lasach zielonych, zielonych,
Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
A sukienki są zielone i seledynowe.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,
Idziemy na jagody, na jagody,
A nasze czarne serca, czarne serca,
Biją nam radośnie bum tarara bum. x2

Pójdziemy na jagódki ,wysmarujemy bródki
do kosza połowę a resztę na głowę
trochę sobie zjemy ,się wysmarujemy
zatańczymy, nowy taniec jagodowy.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,
Idziemy na jagody, na jagody,
A nasze czarne serca, czarne serca,
Biją nam radośnie bum tralala bum. 

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,
Idziemy na jagody, na jagody,
A nasze czarne serca, czarne serca,
Biją nam radośnie bum tralala bum. 
Wiersz ,,Już lato”

Już jest lato, już jest lato !
Wyjeżdżamy z mamą, tatą.
W góry, w lasy lub nad morze,
każdy jedzie tam, gdzie może.
Bliżej słońca, bliżej wody,
by się kąpać dla ochłody.
Na jagody chodzić w las,
bo wakacji nadszedł czas!

 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze MAJ 

  1. Wyrabianie nawyku dbania o książki, szanowania ich.
  2. Obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie, poznawanie zwierząt żyjących na łące.
  3. Kształtowanie umiejętności mówienia o uczuciach do mamy i taty. Pogłębienie szacunku do rodziców.
  4. Zapoznanie z zasadami dbania o własne zdrowie.
  5. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i okazywania uczuć.

 

Dziecięca matematyka:

  1. Mam wiele do powiedzenia. Lubię mówić i chcę przekazać to, co ważne. Mogę wypowiadać się, malując palcami, pląsając i bawiąc się w teatr. 

Wiersz „Czarodziejskie drzewo”

 

Na wysokim drzewie

– może ktoś z was nie wie?

– wyrosły serduszka

jak smaczne jabłuszka.

A te serduszka dla mojej mamy i taty,

bo my się z mamą i tatą bardzo kochamy.

 

„Pomogę Mamusi”

Choć mam rączki małe 
i niewiele zrobię, 
pomogę mamusi, 
niech odpocznie sobie.

 

Zamiotę izdebkę 
umyję garnuszki, 
niech się tu nie schodzą 
łakomczuszki – muszki.

 

I braciszka uśpię 
w białej kolebusi. 
Chociaż w tym pomogę 
kochanej mamusi.

 

 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

KWIECIEŃ

  1. Poznanie pracy ogrodnika — czynności jakie wykonuje i narzędzi pracy, którymi się posługuje
  2. Zakładanie tradycyjnej hodowli owsa, rzeżuchy oraz wdrażanie do systematycznego dbania o rośliny i obserwowania ich wzrostu
  3. Przybliżenie tradycji i symboli Świąt Wielkanocnych
  4. Kształtowanie postaw, zachowań i nawyków proekologicznych
  5. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej: podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych

Dziecięca matematyka:

  1. Układam przedmioty w szeregu. Gdy znam kolejność, potrafię przewidzieć, co będzie. 

Piosenka: „Kwiecień-plecień”                                                                        Wiersz: „Bajka wielkanocna”

Wiersz „Bajka wielkanocna”

W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem Baranek.

A Kurczątko z Zającem

podskakują na łące.

Wielkanocne kotki

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach,

kiedy będzie Wielkanoc

wierzby pytają.

 

MARZEC 

  1. Rozwijanie umiejętności płynnego mówienia, wypowiadanie się na temat obrazków, ilustracji i wysłuchanego tekstu.
  2. Poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
  3. Zapoznanie z pojęciami związanymi z Kosmosem.
  4. Nazywanie domów zwierząt,  sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania, wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
  5. Zapoznanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów;
  6. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy, przebiśniegi).

Dziecięca matematyka:

  1. Działam i zmieniam otoczenie, bo chcę wszystko zrozumieć. Pomaga mi to łączyć przyczynę ze skutkiem i przewidywać, co się może stać.

 Piosenka: „Idzie do nas wiosna ”                                                                                Wiersz: „W marcu”

„Idzie do nas wiosna”

Kiedy wiosna przyjdzie do nas,
Roześmiana i zielona,
Razem z wiosną wszystkie dzieci
Zaśpiewają tak:

Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech..

Rośnie trawa, rosną listki,
Rosną szybko dzieci wszystkie.
Przyfrunęły też bociany
I klekocą tak:

Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
Wiersz „W marcu”

Raz śnieg pada,

A raz deszczyk.

Na jeziorze

Lód już trzeszczy.

Błękit nieba

Lśni w kałuży,

Bałwan w słońcu

Oczy mruży.

-Koniec zimy.

Przerwa.

Dzwonek.

-to nie dzwonek,

to skowronek

 

 

LUTY 

  1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie. Poznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.
  2. Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
  3. Poznawanie zimowych dyscyplin sportowych, nazywanie zimowego sprzętu sportowego. Zachęcanie do bezpiecznych zabaw na świeżym powietrzu
  4. Zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi, ich wyglądem i sposobem działania. Poznawanie zasad bezpiecznego zachowania podczas obsługi urządzeń elektrycznych

Dziecięca matematyka:

  1. Rozpoznaje kolory i nazywam je. Poznaję różne odcienie barw i bawię się nimi.

 

Piosenka: „Zimowa poleczka”

„Zimowa poleczka”

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak

Ref: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my właśnie my

 

Wiersz „Bałwan”

Pięknego bałwana ulepiły dzieci,

ma czarne guziki i biały żakiecik.

W ręku trzyma miotłę,

garnek ma na głowie.

Może nam zimową

Bajeczkę opowie.

 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

STYCZEŃ

 Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy, doskonalenie samoobsługi w zakresie ubierania się.

  1. Uświadamianie następstwa pór roku.
  2. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  3. Obserwowanie ptaków gromadzących się w karmniku, rozpoznawanie i nazywanie niektórych z nich: wróbel, sikorka, gołąb – rozwijanie zasobu słownictwa o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia, odnoszące się do świata zwierząt.
  4. Wzbudzenie szacunku do osób starszych, pogłębienie więzi emocjonalnej z babcią i dziadkiem. Pełnienie roli gospodarza w podejmowaniu gości: Babci i Dziadka w przedszkolu.

 

Dziecięca matematyka:

Interesuję się liczeniem. Wskazuję przedmioty i liczę je tak, jak potrafię. 

    Wiersz „Kocham moich Dziadków”

Kocham mocno

Babcię, Dziadka
To nie żarty moi mili
Dzisiaj im życzenia składam
By sto latek jeszcze żyli.

 

„Polka dla Babci i dziadka”

Dzisiaj w szkole piękny bal

bal wspaniały na sto par
Bal dla dziadków i dla babć
piękny zapraszamy was
Refren.
To jest polka dla dziadziusia
i dla babci i dla wnusia
Kto poleczkę naszą zna niech zatańczy tak
jak ja. x2

Do przedszkola zapraszamy babcię dziadka
tatę mamę Gdy tańczymy polkę wraz bardzo miło
płynie czas.

Refren.

To jest polka dla dziadziusia
i dla babci i dla wnusia
Kto poleczkę naszą zna niech zatańczy tak
jak ja. x2

 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

GRUDZIEŃ 

  1. Poznanie tradycji i zwyczajów Świąt Bożego Narodzenia: przedświąteczne porządki, Wigilia, śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, strojenie choinki.
  2. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagi na kolory i piękno przyrody w zimowej szacie; poznanie zjawisk charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich np. opady śniegu.
  3. Poznawanie pracy listonosza i etapów wysyłania listów.
  4. Wzbudzenie zainteresowań literaturą; słuchanie wierszy, opowiadań; odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego; recytowanie indywidualne i zespołowe krótkich wierszy.
  5. Podejmowanie działań plastyczno-konstrukcyjnych.

 

Dziecięca matematyka:

Potrafię łączyć, żeby mieć całość, i rozdzielać na części. Lubię budować, układać obrazki i rozmawiać.

 

„Święty Mikołaju”

Święty Mikołaju, Święty Mikołaju
dzieci już czekają, gdzieś ty gdzie?
A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj
przez komin zawołał: spieszę się!

Ref.: Worek prezentów wielki mam
dobrze marzenia wasze znam.
Wiem, że czekacie cały rok,
więc wydłużałem krok.

II. Święty Mikołaju, Święty Mikołaju
dzieci cię kochają, czy ty wiesz?
A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj
do dzieci zawołał : Ja was też!

 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

LISTOPAD 

  1. Zapoznanie ze sposobami przygotowania się do zimy przez zwierzęta i ludzi
  2. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
  3. Rozwijanie u dzieci zdolności do skupiania uwagi i uważnego słuchania bajek i opowiadań oraz wypowiadania się na różne sposoby.
  4. Doskonalenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej, rozwijanie sprawności manualnej
  5. Kształtowanie prawidłowych nawyków dbania o swoje zdrowie.

 

Dziecięca matematyka: Rytmy pomagają mi zrozumieć i przewidywać.

 

„DESZCZYK PADA”

Deszczyk pada,

deszczyk pada

Parasolka się rozkłada.

Chmurki małe się spotkały

I cichutko rozmawiały

Deszczyk pada, mały, wielki

A w kałużach są bąbelki.

 

„Wiewióreczka mała”

Ref.:  Wiewióreczka mała, po lesie biegała,

hopsa sasa, hopsa sasa, po lesie biegała. (bis)

  1. Spotkała jeżyka, tańczyli walczyka,

tańczyli walczyka, raz, dwa, trzy, raz. (bis)

Ref.  Wiewióreczka mała….

  1. Spotkała owieczkę, tańczyli poleczkę,

raz i dwa i raz i dwa i tańczyli poleczkę. (bis)

Ref.  Wiewióreczka mała….

  1. Spotkała ślimaka, tańczą kujawiaka,

raz i dwa, raz i dwa, trzy, tańczą kujawiaka. (bis)

Ref.  Wiewióreczka mała….

  1. Spotkała szaraka, tańczą kujawiaka,

dookoła polany, tańczą kujawiaka. (bis)

 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

PAŹDZIERNIK

  1. Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem oraz sposobami wykorzystania warzyw i owoców.
  2. Poznawanie rzeczywistości przyrodniczej (darów jesieni oraz zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku: kolor liści, opadanie liści, chłodniejsze dni) poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie.
  3. Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i parku oraz ich jesiennych zwyczajów.
  4. Kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej i doskonalenie sprawności manualne.
  5. Wdrażanie do samodzielności w różnych sytuacjach pobytu w przedszkolu.

Dziecięca matematyka: „Rozwijanie orientacji przestrzennej dziecka”

 

„Zbieramy grzyby”

Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.
Co w tym koszu pani jesień nam niesie?

ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.

II.
Muchomora ominiemy z daleka.
niech muchomor na złe muchy tu czeka.

ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.

III.
Poszukamy żółtych kurek pod sosną.
Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.

 

Wiersz „Buraczek, buraczek”

Buraczek, buraczek,

Miał czerwony fraczek,

Z cebulką tańcował,

Nóżek nie żałował.

Cebulka, cebulka,

Okrągła jak kulka,

Buraczka szukała

Bo potańczyć chciała.

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

WRZESIEŃ 

  1. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie (kodeks grupowy).
  2. Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z drogi wokół przedszkola w trakcie spacerów. Dalsze  poznawanie zasad ruchu drogowego.
  3. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat po  wysłuchaniu  utworów literackich wzbogacanie czynnego słownictwa.
  4. Rozwijanie wrażliwości na dbałość o środowisko, udział w akcji sprzątania świata.
  5. Rozwijanie sprawności manualnej dziecka w toku różnorodnych zajęć plastyczno-manualnych.
  6. Wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych, żywieniowych i samoobsługowych.

Dziecięca matematyka: Orientacja przestrzenna

„SAMOCHODY”

 

1.Jadą samochody,

ulica za ulicą,

a każdy kierowca

tak kręci kierownicą.

Brum, brum, brum,

brum, brum, brum,

tak kręci kierownicą!

 

2.Teraz hamujemy

i chwilkę zaczekamy,

bo czerwone światło

na skrzyżowaniu mamy.

Stop, stop, stop!

Stop, stop, stop!

Na skrzyżowaniu  mamy.

 

3.O, już można jechać,

bo znowu jest zielone.

Wszystkie samochody

ruszają w swoją stronę.

Brum, brum, brum,

brum, brum, brum,

ruszają w swoją stronę.