„Doświadczenia koła badawczego”

Od miesiąca października w przedszkolu działa koło badawcze, w którym biorą udział najstarsze grupy. Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach badawczych, nauczyły się czekania na swoją kolej, poprawnie nazywały badane przedmioty i zjawiska (rozpuszczanie, mieszanie), były skoncentrowane i mogły rozwinąć swoją spostrzegawczość, przestrzegały ustalonych zasad. Ponadto wiedzą, że doświadczenia można przeprowadzać tylko w obecności dorosłych. Do tej pory dzieci zostały zapoznane z żywiołem wody i zjawiskiem elektrostatyczności. W I półroczu wykonywane były następujące eksperymenty: „ Co pływa, co to nie”, „Co rozpuszcza się w wodzie, a co nie”, „Dlaczego warto myć ręce mydłem?”, „Skaczące rodzynki”, „Znikający atrament”, „Nenufary z papieru”, „Znikająca woda”, „Kolorowy wir”, „Elektryzowane włosy”, „Przyciąganie bez magnesu” oraz „Rozpuszczanie mydła”. Każde doświadczenia dzieci mogą przeprowadzić w swoich domach oczywiście pod bacznym okiem dorosłych i za ich zgodą. A oto galeria zdjęć i krótki opis doświadczeń.

Doświadczenie 1

Doświadczenie 2

 

Dlaczego warto myć ręce mydłem?

Składniki: talerz, woda, pieprz, mydło

  1. Na talerz nalewamy nieco wody.
  2. Posypujemy wodę pieprzem, równo po całej powierzchni
  3. Dotykamy wody palcem i nic się nie dzieje – pieprz dalej pokrywa całą powierzchnię cieczy.
  4. Następnie moczymy palec w mydle i ponownie dotykamy nim powierzchnię wody.
  5. W momencie, gdy palec dotknie powierzchni cieczy, pieprz migruje w kierunku brzegów naczynia, jakby uciekał.

Wniosek: Cząsteczki wchodzące w skład drobin pieprzu zostają odciągnięte na skutek zmniejszenia napięcia powierzchniowego, gdyż siła od niego pochodząca działa wzdłuż powierzchni. Dzięki mydłu brud zbija się również w większe „grupy”, to dlatego możemy czasem po myciu zaobserwować osad na umywalce. Prócz zmniejszania napięcia powierzchniowego mydło bardzo ważną właściwość, która jest niezbędna byśmy byli czyści. Brud na naszym ciele utrzymuje się wskutek tłuszczy wydzielanych przez skórę, jakich nie potrafi pozbyć się sama woda. Mydło składa się ze związków chemicznych mających specyficzną budowę dzięki czemu brud może być oderwany od skóry. A wszystko po to byśmy byli czyści.

 Bańki mydlane

Składniki: kubek, płyn do mycia naczyń, słomka, niewielka ilość wody

  1. Do kubka wlewamy odrobinę wody i płyn do naczyń
  2. Delikatnie mieszamy płyn z wodą
  3. Wdmuchujemy powietrze do kubka z przygotowaną miksturą tworząc bańki mydlane.

 

 

„Czy rośliny piją wodę?”

Bardzo ciekawy i atrakcyjny dla dzieci sposób na sprawdzenie czy rośliny piją wodę.

Składniki: szklanki, bibuła lub barwniki, ciepła woda, łyżki, liście kapusty pekińskiej

  1. Do szklanek z ciepłą wodą, wrzucamy po jednym pasku bibuły w celu zabarwienia wody lub dodajemy barwnik spożywczy, do barwienia jajek. Już po chwili możemy zaobserwować jak woda zmienia kolor. Proszę uważać aby doświadczenie robić na tacy lub blaszce do pieczenia, gdyż zabarwiona woda może pobrudzić podłogę czy stół.
  2. Po kilkunastu minutach należy wyciągać bibułę i włożyć do każdej szklanki po jednym liściu kapusty pekińskiej.
  3. Następnego dnia rano liście powoli zaczęły się barwić, ale nie był to jeszcze efekt na który czekaliśmy. Dopiero po kolejnej dobie nasze liście wyglądały tak jak na zdjęciu poniżej.

 

  1. Dzieci były zachwycone i zdecydowanie mogły stwierdzić, że roślinki tak jak człowiek potrzebują wody do picia.

 

 

Eksperyment Skittles tęcza na talerzu

Jak powstaje tęcza, jak mieszają się barwy, czy jedzenie jest sztucznie barwione? Dzieci każdego dnia zadają tysiące pytań. Dziś prezentujemy prosty i szybki eksperyment, który może być fajnym wprowadzeniem do dłuższej rozmowy o kolorach wokół nas. 

Składniki: płaski duży najlepiej biały talerz, paczka Skittelsów, woda w temperaturze pokojowej

  1. Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu.
  2. Następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.

 

Eksperyment robi duże wrażenie na dzieciach i może być ciekawym wstępem do rozmowy na temat barwienia, mieszania kolorów, czy nawet na lekcje angielskiego. U nas eksperyment posłużył do omówienie zalet zdrowej żywności i minusów sztucznej żywności przepełnionej cukrem i barwnikami, które rozpuszczają się po zjedzeniu w naszym organizmie. Muszę przyznać, że ilość barwnika w cukierkach zachwyciła dzieci, ale jednocześnie pokazała im, jak wiele sztucznych i niezdrowych składników zawierają słodycze.

 

WODNE WULKANY

Składniki: 4 szklanki, woda, bibuła (3 kolory), kwasek cytrynowy, soda oczyszczona, duża miska lub blacha do pieczenia, strzykawka (można zakupić w aptece) 

  1. Do czterech szklanek wlewamy wody (do ¾ wysokości szklanki)
  2. Wrzucamy pociętą/ podartą w paski/skrawki bibułę (w trzech kolorach). Czekamy aż woda zabarwi się i wyciągamy bibułę ze szklanek.
  3. Do trzech szklanek wsypujemy kwasek cytrynowy, do czwartej wsypujemy sodę oczyszczoną.
  4. Trzy szklanki z kwaskiem cytrynowym wkładamy do miski lub blachy, za pomocą strzykawki pobieramy wodę z sodą z czwartej szklanki i wstrzykujemy ją do ustawionych szklanek na blasze.